Skip to main content

7 Produk Gagal Dari Apple





Mantan CEO Apple Steve Jobs banyak mengeluarkan desain produk, namun bukan semuanya mendapat sambutan. Berikut 7 produk buatan Apple yang gagal secara komersil:



1. Apple III (1981)

Merupakan kesinambungan daripada komputer Apple II yang popular sebelum itu. Produk ini difokuskan kepada pengguna bisnes dan dihargai dengan pantas. Namun hardwarenya tak dapat bersaing. Apple kalah di pasaran kepada IBM PC yang dilancarkan pada tahun yang sama.


2. Lisa (1983)

Komputer komersial pertama dengan paparan HMI ini dijual pada harga US$9995. Namun peranti ini langsung tenggelam dalam bayangan Macintosh yang lebih murah yang diluncurkan setahun kemudian.


3. Komputer NeXT (1989)

Jobs selalu berupaya menghasilkan yang komputer lebih canggih dari masanya. Namun seperti Apple III dan Lisa, peranti ini juga terlalu mahal untuk diterima oleh pengguna ketika itu.


4. Puck Mouse (1998)

iMac baru merupakan produk utama paling berjaya ciptaan Jobs pada 1996. Namun mouse peranti ini berbentuk terlalu bulat dan pengguna tidak mengerti bagaimana ‘merasakannya’ dan peranti ini susah  digunakan.


5. Cube (2000)

Desktop kecil yang diperkemas dengan rangka plastik lutsinar ini berjaya memenangi rekaan terbaik, namun peranti ini ‘berdebu’ di kedai kerana harganya mahal.

Selain itu, perangti ini tidak benar-benar menawarkan kelebihan bagi pengguna Mac. Idea penciptaan komputer ini muncul dari Mac Mini, Mac kecil yang lebih berjaya dan kurang menarik.


6. iTunes Phone (2005)

iPhone bukanlah cubaan pertama Apple masuk ke dalam bisnes telefon mudah alih. Syarikat ini pernah bekerjasama Motorola membuat ROKR pada akhir 2005.

Sebagai telefon mudah alih, peranti ini tidaklah terlalu menarik namun sebagai pemutar muzik, ia ini sedikit di bawah iPod. Peranti ini hanya mampu menampung 100 lagu dan proses pemindahan dari PC sangat lama.


7. Apple TV (2007)

Jobs kemudian memperkenal Apple TV sebagai ‘hobi’. Kotak kecil ini terhubung dengan TV dan Mac. Remote kecil memungkinkan pengguna memainkan muzik dan filem dari PC di TV.

 sumber: http://absoluterevo.wordpress.com

Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.