Skip to main content

5 Batmobile Canggih Dalam Filem Batman





Batman tidak dapat dipisahkan dengan kenderaan canggih Batmobile. Kemunculannya memang ditunggu-tunggu. Desain dan teknologi yang diterapkan, selalu mengundang kekaguman para penggemarnya. Berikut 5 Batmobile canggih dalam filem Batman



1. Batmobile; Batman Siri TV

Kereta Batman ini dikatakan sebagai 'paling cikai' diantara koleksi-koleksi Batmobile yang lain. Sebagai pioneer, kehadirannya menginspirasikan batmobile-batmobile yang lainnya sehingga kini. Ia dibangunkan untuk digunakan dalam aksi siri televisyen Batman (1966-1968). Basisnya diambil dari kereta keluaran Lincoln Futura Konsep keluaran 1955, yang awalnya dibuat oleh William M. Schmidt dan desainnya dari pasukan  Styling Lincoln Department. Batmobile versi ini dilengkapi mesin 390 in³, V-8 (“atomic turbine”), dengan transmisi B&M Hydro Automatic (2nd transmission).



2. Batmobile; Batman Returns 

Pada film Batman Returns, disajikan sebuah versi yang berbeza daripa Batmobile siri televisyen, yang mencerminkan representasi dari versi Art Deco Gotham City. Kereta ini direka oleh Anton Furst dengan dimensi yang panjang, rendah dan ramping, dan dibangunkan di atas chassis dari kereta Corvette Chevy.

Pecutan kenderaan ini mampu mencapai 0-60 km/j dalam tempoh 3.7 saat, dengan kecepatan maksimum mencapai 330 mph with booster yang dihasilkan dari mesin Jet Turbine.


3. Batmobile; Batman Forever

 Di dalam sekuel filem Batman yang lainnya seperti Batman Forever, Batmobile diambil dari model Chevrolet 350 ZZ3. Badannya dibuat daripada bahan fiberglass suhu tinggi yang dilapisi epoxy. Wheelbase pada kenderaan ini adalah 118 in (3.0 m), dengan kecepatan maksimum mencapai 330 mph dengan dilengkapi booster.


4. Batmobile; Batman & Robin

Dalam Filem Batman & Robin, desain chassis aerodinamik dan muncung roda “T” memberikan stabiliti yang mengimbangi gyrometric Batmobile. Ia memungkinkan kecepatan tinggi 90-degree bergantian dengan kecepatan lebih dari 70 mph tanpa kehilangan momentum. Spesifikasi untuk kereta ini; Maximum Speed: 230 mph – 350 mph, Engine: Chevy 350 ZZ3 (off-road racing motor), termasuk single jet exhaust.


5. Batmobile (The Thumbler); Batman Begins, The Dark Knight, dan The Dark Knight Rises

Batmobile yang digambarkan oleh Christopher Nolan untuk filem Batman Begins (2005) dan The Dark Knight (2008), dibuat seperti kenderaan kereta kebal. Kenderaan ini tidak memiliki as roda depan, mesin sebagai persilangan antara Lamborghini dan tank.

Dalam cerita, Bruce Wayne memodifikasi prototaip kenderaan tentera dikenali sebagai “Tumbler” yang dirancang oleh Wayne Enterprises Applied Sciences sebagai kenderaan bagi ketenteraan. Enjinnya berkapasiti 5.7 liter GM V8 yang menghasilkan tenaga 500 horsepower (370 kW)

  sumber: http://www.exelroze.info
  

Comments

  1. mobil batman paling keren tuh yang batman edisi the drak knight rises

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.