Skip to main content

10 Agama Terbesar di Dunia (Islam di Tempat Ke-2)





1. Kristian (2.1 Billion)
Agama Kristian adalah sebuah kepercayaan yang berdasarkan pada ajaran, hidup, sengsara, kematian dan kebangkitan Jesus Kristus.  


 2. Islam (1.5 Billion)
Pengikut ajaran Islam dikenali dengan sebutan Muslim yang bererti “seorang yang tunduk kepada Tuhan”, atau lebih lengkapnya adalah Muslimin bagi lelaki dan Muslimat bagi perempuan. Islam mengajar bahawa Allah menurunkan firman-Nya kepada manusia melalui para nabi dan rasul utusan-Nya, dan meyakini bahawa Muhammad adalah nabi dan rasul terakhir yang diutus ke dunia oleh Allah.



3. Agnostic / Agama yang berpandangan bahawa Tuhan tidak dapat diketahui (1.1 Billion)
Agnostisisme adalah suatu pandangan falsafah bahawa suatu nilai kebenaran dari suatu pendapat tertentu yang umumnya berkaitan dengan teologi, metafizik, kewujudan Tuhan, dewa, dan lainnya yang tidak dapat diketahui dengan akal fikiran manusia yang terbatas. Seorang agnostik mengatakan bahawa adalah tidak mungkin untuk dapat mengetahui secara definitif pengetahuan tentang “Yang-Mutlak”; atau , dapat dikatakan juga, bahawa walaupun perasaan secara subjektif dimungkinkan, namun secara objektif pada dasarnya mereka tidak memiliki informasi yang dapat disahkan.


4. Hindu (1 billion)
Agama Hindu (Sanskrit: Sanātana Dharma सनातन धर्म “Kebenaran Abadi”), dan Vaidika-Dharma (“Pengetahuan Kebenaran”) adalah sebuah agama yang berasal dari benua India. Agama ini merupakan lanjutan dari agama Weda (Brahmanisme) yang merupakan kepercayaan bangsa Indo-Iran (Arya). Agama ini dikatakan muncul antara tahun 3102 SM hingga 1300 SM dan merupakan agama tertua di dunia yang masih bertahan hingga kini.


5. Buddha (500 Juta)
Buddha (Sanskrit: बुद्ध bererti. Mereka yang Sedar, Yang mencapai pencerahan sejati. dari perkataan Sanskrit: “Budh”, untuk mengetahui) merupakan gelaran kepada individu yang menyedari potensi penuh mereka untuk memajukan diri dan yang berkembang kesedarannya. Dalam penggunaan kontemporari, ia sering digunakan untuk merujuk kepada Siddharta Gautama, guru agama dan pengasas Agama Buddha (dianggap “Buddha bagi waktu ini”). Dalam penggunaan lain, ia merupakan tarikan dan contoh bagi manusia yang telah sedar.


6. Indigenous/Agama Adat (450 juta)
Indigenous adalah masyarakat, komuniti, dan bangsa yang asli di daerah tertentu. Banyak adat budaya merupakan minoriti yang menonjol dalam masyarakat majoriti-budaya kebaratan, dan mereka biasanya berkeinginan untuk melestarikan, menghidupkan, dan meningkatkan kepercayaab dan keunikan nilai-nilai tradisional mereka, sosial dan adat istiadat, bersama dengan usaha  sungguh-sungguh untuk mewarisi pengetahuan ini untuk generasi mendatang. Agama Indigenous masih banyak ditemui di kawasan benua Afrika, Amerika dan Asia.


7. Chinese traditional (400 juta)
Kepercayaan tradisional masyarakat Cina ialah tradisi kepercayaan rakyat yang dipercayai oleh kebanyakan bangsa Cina dari suku Han. Kepercayaan ini tidak mempunyai kitab suci rasmi dan sering merupakan sinkretisme antara beberapa kepercayaan atau filsafat antara lain Buddhisme, Konfusianisme dan Taoisme.  



8. Shinto (27 – 65 juta)
Shinto (神道 Shintō?, secara harfiah bermakna “jalan/jalur dewa”) adalah sebuah agama yang berasal dari Jepun. Dari masa revolusi Meiji hingga akhir Perang Dunia II, Shinto adalah agama rasmi di Jepun.
Agama Shinto melibatkan penyembahan kami, yang dapat diterjemahkan sebagai dewa, roh alam, atau sekadar kehadiran spiritual. Sebagian kami berasal dari daerah setempat dan dapat dianggap sebagai roh yang mewakili daerah tersebut, namun kami lainnya mewakili benda-benda dan proses semulajadi utama, misalnya Amaterasu, sang dewi matahari.


9. Sikh (25 juta)
Sikhisme (bahasa Punjabi: ਸਿੱਖੀ) adalah agama yang berkembang terutamanya pada abad ke-16 dan 17 di India. Perkataab Sikhisme berasal dari kata Sikh, yang bererti “murid” atau “pelajar”. Kepercayaan-kepercayaan utama dalam Sikhisme adalah: Percaya dalam satu Tuhan yang pantheistik. Kalimat pembukaan dalam naskah-naskah Sikh hanya sepanjang dua kata, dan mencerminkan kepercayaan dasar seluruh umat yang taat pada ajaran-ajaran dalam Sikhisme: Ek Onkar (Satu Tuhan). Ajaran Sepuluh Guru Sikh (serta para cendekiawan Muslim dan Hindu yang diterima) dapat ditemukan dalam Guru Granth Sahib.


10. Yahudi (18 juta)
Yahudiah (Yudaisme) adalah kepercayaan yang unik untuk orang/bangsa Yahudi (penduduk negara Israel mahupun orang Israel yang tinggal di luar negeri). Inti kepercayaan penganut agama Yahudi adalah wujudnya Tuhan yang Maha Esa, pencipta dunia yang menyelamatkan bangsa Israel dari penindasan di Mesir, menurunkan undang-undang Tuhan (Torah) kepada mereka dan memilih mereka sebagai cahaya kepada manusia sedunia.

Kitab Suci agama Yahudi menuliskan Tuhan telah membuat perjanjian dengan Abraham bahwa beliau dan cucu-cicitnya akan diberi rahmat apabila mereka selalu beriman kepada Tuhan. Perjanjian ini kemudian diulangi oleh Ishak dan Yakub. Dan kerana Ishak dan Yakub menurunkan bangsa Yahudi, maka mereka meyakini bahawa merekalah bangsa yang terpilih. Penganut Yahudi dipilih untuk melaksanakan tugas-tugas dan tanggungjawab khusus, seperti mewujudkan masyarakat yang adil dan makmur dan beriman kepada Tuhan. Sebagai balasannya, mereka akan menerima cinta serta perlindungan Tuhan. Tuhan kemudian menganugerahkan mereka Sepuluh Perintah Allah melalui pemimpin mereka, Musa.

 sumber: http://wahw33d.blogspot.com


Comments

  1. Berdasarkan keyataan diatas kita agama Islam antara yang top-3 agama yang dianuti oleh warga dunia,
    walaubagaimanapun kaum yahudi berjaya menakluki dunia dari dahulu sampai sekarang
    (peperangan terhadap kaum palestin/PROKSI)

    Agak janggal jika dibandingkan jumlah kapasiti kaum dengan peranan yahudi kini.

    Nak tahu kenapa?
    Sebenarnya memang benar yahudi kaum minoriti penduduk dunia,akan tetapi yahudi mempunyai sistem khas yang memastikan setiap individu (anak) adalah berkualiti (cerdik bukan pandai)
    Seperti kenyataan diatas,ya...mereka menganggap kaum terpilih memimpin dunia,dan secara praktikalnya telah dibuktikan.

    Apakah rahsianya?
    PENDIDIKAN

    ReplyDelete
  2. yeah, pendidikan mmg kunci utama yahudi berjaya..malah sejak sebelum lahir (ketika masih dlm kandungan lg), anak-anak yahudi ini telah diasuh (dgn cara memasang kaset/ diperdengarkan dgn lagu2 tertentu utk tujuan merangsang otak, sb itu mereka cerdik, bkn pandai).

    Bayangkan, itu belum lagi dilahirkan...bila dilahirkan, anak2 sekecil 2, 3 tahun tlh diajar menggunakan senjata (tujuannya utk brperang dgn org islam -> di israel)

    ReplyDelete
  3. apa guna jum yang ramai sekiranya x bersatu padu..
    umat islam kini bukan sahaja berperang antara negara2..tetapi berperang sesama saudara..

    ReplyDelete
  4. FUCK YAHUDI..YAHUDI HANJING..YAHUDI HANJING LA YANG MENINDAS PALESTIN..BKN ORG YG TINDAS KO YAHUDI HANJING LAHANAT..

    ReplyDelete
  5. kasihilah musuhmu...ucaplah kata berkat maka kt dberkati ole TUHAN...

    ReplyDelete
  6. so,. org2 islam kena bersatu lawan kebijaksanaan org2 yahudi bukan bersatu lancarkan perang bom sana bom sini(pengganas taliban)..huhuhu..

    ReplyDelete
  7. Intinya semua agama sama bro, mengajarkan kita untuk berbuat baik, cuman manusianya aja yg bikin perbedaan, karena sifat manusia sekarang sudah dipenuhi iri dan dengki,
    Apalah artinya jumlah penganut terbanyak, kalau mereka tidak menjalankan perintah agamanya masing2, inilah yg menyebabkan permusuhan antar umat beragama,

    ReplyDelete
  8. tak payah la nak cakap macam tu korang, cuba kalau islam lebih ramai daripada kristian tngok feedback plak macamna.. kristian da mencecah berbillion memnag la islam akan kata "Buat apa ramai kalau tak bersatu?"..

    Kristian tetap bersatu! Islam? cuba tngok kat CNN - Bernama - World News, kita tengok agama mana yang berperang!

    FAKTA!

    ReplyDelete
  9. karena orang islam di goda syaitan utk kufur jadi wajar

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.