Skip to main content

Cara-Cara Membina Rumah 'The Hobbit' Seperti Dalam Filem Lord of the Ring






Kerana terlalu meminati filem trilogi hebat Lord of The Ring, dan kerana sudah putus asa membayar sewa rumah yang tinggi di kawasan bandar, seorang lelaki; Simon Dale akhirnya mengambil keputusan untuk membina sendiri rumahnya, tetapi dengan idea unik - rumah The Hobbit, terinspirasi dari filem Lord of The Ring.



Info Ringkas:
  • Rumah ini dibina oleh Simon Dale dengan bantuan bapa mertuanya di sebuah kawasan pinggiran di Wales.
  • Rumah ini dibina dengan modal hanya RM 9800. Menggunakan bahan kayu dan batu-bata semulajadi yang diperolehi dari sekitar kawasan hutan disitu. 
  • Yang menariknya, walaupun dia tidak mempunyai sebarang asas dalam arkitecture dan engineering, Simon Dale dapat menyiapkan rumah itu dalam masa beberapa bulan sahaja. Sepanjang pembinaan itu, Simon Dale 'berkampung' di situ bersama isteri dan 2 anaknya di dalam sebuah khemah ringkas.
  • Rumah 2 tingkat itu turut dilengkapi dengan ruang tamu, dapur, bilik tidur, chamber, bilik permainan, kuasa elektrik daripada panel solar, serta peti sejuk yang disejukkan daripada udara sejuk bawah tanah.


Proses Pembinaan...
 Lakaran rumah

 Mencari kayu-kayan

 Membina asas


 Membuat rangka rumah





Setelah siap....









sumber: dailymail.co.uk

Comments

  1. nak sejibik rumah cam ni ley ta? creative nyer lah..

    ReplyDelete
  2. x caye ak....otak dye memanh kreatif giler arh...!!!

    ReplyDelete
  3. rumah macam flinestone saja aku tgk..hehe

    ReplyDelete
  4. Comel!!! Family pon comel!!!happy family

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.