Skip to main content

Mengapa Kita Menguap Bila Mengantuk??





Mungkin anda dah baca entri Encik Billy sebelum ini; Awas, Menguap Boleh Berjangkit !! Tetapi tahukah anda mengapa kita menguap?


Sebenarnya, sehingga kini belum ada jawapan tepat mengapa manusia atau binatang menguap. Apa yang kita ketahui sekadar bahawa manusia atau binatang menguap kerana letih atau bosan. Tetapi tidak ada bukti kuat yang mendukung tanggapan ini.

Namun ada penjelasan yang lebih masuk akal tentang hal ini. Kita menguap kerana kandungan oksigen dalam paru-paru kita sudah berkurang. Kajian menunjukkan bahawa pada saat kita bernafas secara normal, kita tidak menggunakan paru-paru secara sepenuhnya.

Di dalam paru-paru ada organ yang dinamakan alveoli, atau kantung udara. Alveoli ini berfungsi untuk mengalirkan oksigen ke dalam darah dan menyedut karbon dioksida untuk kemudian dikeluarkan.
 
  Binatang juga menguap

Jika alveoli tidak mendapatkan udara segar, ia akan kempis dan paru-paru agak mengeras. Otak kemudian segera menghantar isyarat untuk mengarahkan mulut menguap dan menarik udara (oksigen).

 Sebab bagaimana janin dalam kandungan menguap juga masih belum diketahui

Tetapi aspek-aspek tertentu dari menguap tetap merupakan misteri. Janin di dalam rahim, contohnya, juga menguap. Namum belum diketahui apakah sememangnya janin menarik oksigen melalui paru-parunya. 
 
Menguap juga adalah merupakan sejenis gejala sklerosis dengan sebab-sebab yang belum diketahui.

sumber: http://haxims.blogspot.com

Comments

  1. time dian bace entry pon tetibe menguap. hehe :p

    ReplyDelete
  2. @.diannorhayati. tak cukup oksigen ler tu..hah pe lg, cpt2 tido!

    ReplyDelete
  3. ahhaha...kalau ngantuk x menguap apa kes lak bro??..

    ReplyDelete
  4. tapi kenapa kalo kita tgk org sebelah menguap. kita pun rasa nak menguap jugak..

    fikir2 kan la ye

    http://muazfaris.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.