Skip to main content

Ucapan Selamat Menyambut Aidilfitri Dari Vatican City

 


Vatican City menyampaikan ucapan Selamat Menyambut Aidilfitri kepada umat islam di seluruh dunia. Ucapan disampaikan melalui media elektronik yang dikeluarkan Oleh Dewan Perhubungan Untuk Dialog Antaragama Kota Vatikan.


Selain ucapan Selamat Menyambut Aidilfitri, juga disampaikan beberapa pesanan lain dengan tema, “Umat Kristian dan Umat Islam: Bersatu Mengatasi Keganasan Antara Penganut Agama.”

Dalam pesanan elektronik itu, Ketua Dewan Perhubungan Untuk Dialog Antaragama, Kardinal Jean-Louis Tauran, mengajak seluruh penganut agama bersatu melawan kekerasan. Beliau mengingatkan tentang pentingnya rasa hormat, dialog, dan persaudaraan dalam pelbagai hal seperti pendidikan: rumah, sekolah, gereja dan masjid.

“Dengan demikian kita akan dapat melawan keganasan di antara penganut pelbagai agama dan menganjurkan perdamain serta harmoni di antara berbagai komuniti agama,” tulis Tauran, seperti dikutip dari laman vatican.va.


Pesanan perdamaian itu juga berisi ucapan tahniah di atas berakhirnya Ramadan setelah umat islam menjalankan ibadah puasa selama sebulan penuh. “Sepanjang bulan ini, umat Islam telah melibatkan diri untuk berdoa, berpuasa, menolong orang yang paling memerlukan dan menguatkan perhubungan  dalam keluarga dan persahabatan. Allah pasti memberkati.”

sumber: http://wap.vivanews.com/news/

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.