Skip to main content

Cara-Cara Membuat Telur Rebus Berwarna-Warni





Menarik jugak kalau dapat buat efek telur rebus yang berwarna-warni macam kat bawah ni...bukannya susah pun, senang jer...lagipun selamat dimakan. Teknik-teknik dibawah amat sesuai bagi mereka yang menyukai sesuatu yang berseni. Nak buat hantaran untuk majlis bertunang dan kahwin pun boleh...


Cara-caranya:

1. Masukkan telur ke dalam air untuk direbus


2. Rebus telur sampai mendidih


3. Retak-retakkan kulit telur yang telah siap direbus


4. Hasil telur yang telah diretakkan


5. Sediakan pewarna makanan


6. Masukkan telur ke dalam plastik, kemudian tuangkan pewarna ke celah-celah retakan telur


7. Bungkus telur dengan plastik agar warnanya menjadi rata


8. Keluarkan telur dari plastik, kemudian alirkan dengan air bersih


9. Kupas kulit telur yang telah diwarna


 10. Siap sudah! Boleh dihias mengikut citarasa dan kreativiti


11. Isi dalam telur

source: http://izismile.com/

Comments

  1. wah!!! Boleh cuba nie... Thanks 4 da info! :)

    ReplyDelete
  2. wow! konfem nak cuba!! best ni klu buat bunga telur! takyah nak deko2 sgt coz telur saja pun da lawa..mekasehhhh!

    ReplyDelete
  3. smart arh,..nak wt cni ar time kenduri kawen nanti..lalala

    ReplyDelete
  4. "cun r..ley cbe ni..mst gmpk kn..tkzut owg yg nk mkn tlo tu..huhu..slp2 xmkn..cz cntk cngt..

    ReplyDelete
  5. mm..tuk hiasan mgkin boley..
    p tuk makan tidak la..ehehe..
    ape2 pun thanks 4 de info...
    menarik!

    ReplyDelete
  6. memang comel betul..boleh lah dimakan ingatkan nak kena sapu cat ke apa takut juga

    ReplyDelete
  7. sayang plak nk mkn...cntik sgt.. =P

    ReplyDelete
  8. pasni nak buat. idea utk doorgift nnti :D

    ReplyDelete
  9. lihat hadiah perkahwinan http://www.pixelworks.com.my/

    ReplyDelete
  10. eumm jadi lebih berselera makan telur...

    ReplyDelete
  11. idea yang simple tetapi sangat hebat!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.