Skip to main content

10 Fakta Menarik Tentang Negeri Kedah


1. Merupakan negeri yang mempunyai kerajaan terawal di Malaysia (kerajaan Kedah Tua) bermula pada kurun pertama Masihi lagi. Namun secara umumnya, kerajaan Langkasuka ( asal kepada kesultanan Kedah hari ini) dikatakan dibina pada kurun ke-2 Masihi.

2. Kerajaan Langkasuka diasaskan oleh Merong Mahawangsa dan merupakan sebuah kerajaan Melayu-Hindu.


3. Tetapi pada kurun ke-11 ia berubah menjadi kerajaan Islam sepenuhnya. Kedah merupakan negeri pertama di Malaysia yang menerima kedatangan Islam, lebih awal dari Terengganu (batu bersurat-kurun ke-14) dan Melaka kurun ke-15.


4. Kesultanan Kedah hari ini merupakan Kesultanan tertua di dunia yang masih bertahan sehingga kini (anda boleh melihat buktinya di Muzium Diraja Kedah di Alor Setar).


5. Kesultanan Kedah juga merupakan legasi monarki kedua tertua di dunia yang masih bertahan sehingga kini. Monarki pertama tertua di dunia adalah keluarga diraja Jepun.


6. Dahulunya negeri Kedah juga terdiri daripada Pulau Pinang, Perlis dan sebahagian Thailand (Pattani). Jika dicampur kesemua ini, Kedah mungkin akan menjadi negeri ke-7 terbesar di Malaysia selepas Terengganu. Namun keluasan Kedah sekarang adalah dibelakang Terengganu (tempat ke-8).


7. Perdana Menteri pertama Malaysia berasal dari Kedah, iaitu Tunku Abdul Rahman. Perdana Menteri Malaysia yang paling lama memegang jawatan (selama 22 tahun) iaitu Tun Dr. Mahathir juga berasal dari Kedah.



8. Penduduk Kedah adalah ke-6 teramai di Malaysia.

9. Bangunan tertinggi di Kedah ialah Menara Alor Setar, yang juga merupakan menara telekomunikasi ke-21 tertinggi di dunia


10. Berikut merukakan trivia tentang negeri Kedah :

Ibu negeri Alor Setar
Pusat pentadbiran Anak Bukit
Tarikh Hari Keputeraan Sultan 28 November 1927
Koordinat Geografi 2 30 U, 112 30 T
Iklim Tahunan 2,390 (94.09)
Jumlah hujan tahunan 2000mm ~ 2500mm
Puncak tertinggi Gunung Jerai (1,217 m)
Sungai terpanjang Sungai Muda
Tasik terbesar Tasik Pedu
Daerah terbesar Sik (124,450 km persegi)
Daerah terkecil Yan
Kawasan paling padat Alor Setar (3,518.6/batu persegi (1,358.55/km²) )
Penanaman utama Padi

Comments

  1. kesultanan kedah antara tertua...wow, tak tahu pula..

    ReplyDelete
  2. sedara mara ramai kat kedah,,tapi seumur hidup 24 tahun ni xpenah lg menjejakkan kaki kat kedah..sob sob

    ReplyDelete
  3. saya bangga menjadi rakyat kedah...yeehhaaaa

    ReplyDelete
  4. Pembetulan:Gunung paling tinggi di Kedah ialah Gunung Bintang

    ReplyDelete
  5. Betul tu, gunung jerai ke dua

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.