Skip to main content

Melihat Proses Pembuatan Replika Kapal Dengan Pencungkil Gigi




Dia seorang pengaturcara komputer, tetapi minatnya terhadap hasil seni begitu mendalam. Bermula sebagai hobi berskala kecil, kini hasratnya untuk menyiapkan sebuah replika kapal Queen Mary dengan menggunakan pencungkil gigi terlaksana.


Info Ringkas:
  • Replika kapal Queen Mary ini  berukuran 7.62 meter panjang, 0.9 meter lebar dan tinggi 1.8 meter.  
    • Ia berjaya dihasilkan dengan  menggunakan lebih daripada 800,000 pencungkil gigi.
    • Dibina oleh seorang pengaturcara komputer, Wayne Kusy, 50. Beliau dikatakan telah menghabiskan masa selama hampir 12 tahun untuk menyiapkan replika kapal tersebut.
    • Kapal itu dibina dengan hanya menggunakan playar, pisau cukur, penyepit kecil, gam dan kesabaran yang tinggi.
    • Bakal dijual pada harga £6,000 (RM29,318).
    • Sebelum ini, Wayne pernah menghasilkan replika kapal Titanic dan Cutty Sark yang menggunakan bahan yang sama.

    Ternyata bukan mudah untuk menghasilkan kapal ini. Tempoh selama 12 tahun adalah salah satu buktinya. Sila lihat gambar-gambar pembuatan replika kapal ini di bawah:



    source: http://www.odditycentral.com, http://www.dailymail.co.uk, http://detourarttravels.blogspot.com

    Comments

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

    Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

    Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

    BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

    Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

    Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.