Skip to main content

Kanak-Kanak Berusia 80 Tahun




Kanak-kanak 8 tahun ini terperangkap dalam badan 80 tahun.


Seorang kanak-kanak di United Kingdom menderita sejenis penyakit pelik yang menyebabkan dia menjadi tua pada kadar yang sangat pantas.

Ashanti Elliot-Smith, kanak-kanak berusia 8 tahun ini memiliki tubuh seperti seseorang yang berusia 80 tahun, disebabkan oleh sejenis penyakit yang dinamakan Hutchinson-Gilford Progeria Syndrome (hgp).


Lebih dikenali hanya sebagai Progeria (dari 'progeros' kata Yunani, yang bererti 'tua sebelum waktunya), penyakit ini adalah hasil dari suatu keadaan genetik yang sangat pelik di mana proses penuaan dipercepat.

Menurut The Sun, Ashanti didiagnosis menghidap Progeria hanya beberapa minggu sebelum ulang tahun pertamanya. Walaupun fungsi kognitif badannya adalah serupa dengan rakan-rakan seusianya, namun dia hanya mempunyai berat sekitar 12 kg.

Kanak-kanak yang menghidap Progeria sering menderita perkara-perkara yang biasanya kelihatan pada orang yang jauh lebih tua, seperti sakit sendi kaku, dislokasi pinggul dan berat, penyakit jantung progresif.




Lagi gambar-gambar menarik:


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


sumber: http://acidcow.com, http://www.emirates247.com
 

Comments

  1. dy comel...tp sayangnyer..
    kesian kat dy

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. curious case of benjamin button.. penah tgk x cite niey.. mcm sma ja... hmm... lau btol lah la jd cmnie... huiii.... speechless...

    ReplyDelete
  4. @sham-inn penah, tp dlm cite tu dia lahir sbgai org tua, mati sbg bayi...yg ini pula dia mmg lahir sbgai bayi tp beransur2 jd tua dgn trlalu pantas...

    ReplyDelete
  5. dina rasa kasihan dgn die honestly rasa simpati

    ReplyDelete
  6. bersyukurlah kita x jd camtu...
    peringatan dari Allah supaya kita melihat & berfikir....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.