Skip to main content

Resepi Bujang: Bihun Goreng SimplyBilly


Bahan-bahan:
500 gm bihun ~ rendamkan hingga lembut dan toskan
3 batang sosej dipotong nipis
2 sudu cili kisar
3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
1 biji bawang besar ~ ditumbuk
4 sudu cili sos atau secukupnya
2 sudu sos tomato atau secukupnya
2 biji telur
Taugeh-kalau suka
Minyak
Garam dan gula secukupnya
Serbuk pati ayam ~ kalau suka.

Cara penyediaan:
1. Panaskan minyak dan tumiskan cili, bawang putih dan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukan hirisan sosej dan kacau rata.
3. Bila nampak masak masukkan cili sos, sos tomato, garam, gula, serbuk pati ayam dan air.
4. Masukkan bihun dan kacau rata sehingga sebati.
5. Alihkan bihun ke satu bahagian, kemudian pecahkan telur.
6. Tunggu telur sehingga separuh masuk, kemudian gaulkan bihun.
5. Bila nampak bihun lembut masukkan taugeh.
6. Gaulkan rata dan bolehlah diangkat.
Sedia dihidang.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.