Skip to main content

Melawat Kolam Renang Terbesar di Dunia

Bayangkan sebuah kolam renang yang seluas lautan berada di depan mata anda. Apalagi, jika anda mempunyai kapal layar, ataupun sebuah jet ski, anda boleh menggunakannya di kolam renang ini. Mustahil?


Kini tidak lagi. Anda boleh melakukannya di sebuah kolam renang yang terletak di Chile. Tetapi jauh la pulak kan...hahaha. Simpan sajalah impian anda tu...


Fakta ringkas:
  • Lokasi : San Alfonso del Mar Resort, Chile
  • Diakui oleh Guinness World of Records sebagai kolam renang terbesar di dunia
  • Keluasan: 8 hektar dan sepanjang 1 kilometer dengan kedalaman 35 meter
  • Memecahkan rekod kolam terbesar sebelum ini yang dipegang oleh  Orthlieb pool di Casablanca, Morocco, yang berkeluasan 150 meter x 100 meter. 
  • Dibina oleh seorang biochemist dan ahli perniagaan Chile, Fernando Fischmann dengan menggunakan teknologi terkini sehingga mampu menghasilkan air kolam yang jernih.
  • Memerlukan kira-kira 250 000 meter cubic air untuk memenuhi keseluruhan kolam.
  • Kira-kira 6000 kali ganda keluasan kolam renang biasa. 



Lagi gambar-gambar menarik:








    Comments

    1. dahsyat, saya ada dapat dekat email, kolam renang terindah di dunia..hehe

      ReplyDelete
    2. to Lia3003: memang cantikkan...kolam ni dh lama buat. x silap dlm taun 2008 or 2009 camtu

      ReplyDelete
    3. to Pijaz: dahsyat kan...haha,igt nk buat satu kat rumah, kalau berduit la...

      ReplyDelete
    4. wahhh...saya mmg giler suke mandi manda ni..giler r!so SAPE yang NK G MANDI KAT LAUT depan tuh erk~ haha

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

    Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

    Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

    BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

    Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

    Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.