Skip to main content

Melawat Istana Sultan Brunei, semuanya daripada Emas!!

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah merupakan raja kedua terkaya di dunia (klik sini untuk baca) dengan kekayaan berjumlah RM 64 billion. Selain terkenal kerana kekayaannya, baginda juga terkenal dengan tabiatnya yang suka berbelanja mewah. Antaranya dikatakan memiliki lebih daripada 7000 buah kereta (klik sini untuk baca) , jet peribadi mewah, beberapa istana mewah dan banyak lagi.

Apa kata kali ini kita melawat salah satu daripada istananya? Jom tengok gambar-gambar kat bawah nie...


Kamar tidur Sultan, hanya karpet dan selimut shj yang tak dibuat dari emas

Bath Tub yang dibuat dari emas


Mangkuk tandas juga dari emas 

Bunga Mawar dari Emas juga…

Handphone Motorola, Emas berlapis Berlian…!

Kereta emas!

Interior dalam kereta bersalut emas
                                              Senjata, peluru dari emas
Sumber: http://dalmuji.wordpress.com

Comments

  1. Makkkkkkkkkkkkkkkkk oiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

    Biar betikkk... mangkuk tandas ajer maybe dah sama mahal dengan rumah ida ..adehhhhh

    ReplyDelete
  2. adoiiii, toilet tue agak2 dia guna tak ea?

    ReplyDelete
  3. sayanglah nak guna toilet tu.emas kot...kang kotor pulak

    ReplyDelete
  4. ni tahap kaya yg membazir dah ni..

    ReplyDelete
  5. dunia akhir zaman..menggunakan barang2 yang dibuat daripada emas..:)

    ReplyDelete
  6. dia kalo guna harta dia wat sedekah ker hantar 1000 org g haji lg bagus...
    dpt pahala...tue ler guna harta kat dunia..guna harta utk cari akhirat lg bagus..

    ReplyDelete
  7. adam suka blog awak!
    banyak info menarik!!thnx:))

    ReplyDelete
  8. skali tgk dh mcm firaun ~
    klau ader org susah kt brunei tu yg x diberi ptolongan.., nmnjawab la dia dgn ALLAH ~

    anyway.., thanks 4 ur info.~

    ReplyDelete
  9. Org kaya cenggini.. emas tu dah tak der nilai agaknya kan.. sumer emas..

    Keta emas tu.. agak² kalau masuk sungai susah nak tarik naik.. ikhss...

    Kalau aku kaya.. aku tak buat sumer barang ngan emas.. sbb tak baper gemor emas..

    ReplyDelete
  10. tu la bile dah kayer sangat sampei xtaw nak campak duit tu katner..mangkuk tandas pon emas..walaaaaa..

    ReplyDelete
  11. bile mase lak hotel kat hong kong ni jadi istana sultan brunei??

    ReplyDelete
  12. mm..cam dalam cite dongeng pun ader...

    ReplyDelete
  13. dengar kata,kat brunei darussalam,setiap kali org menunaikan solat jumaat,semua akan d sedekahkan $10...

    ReplyDelete
  14. kat brunei dah tak ada golongan yang kurang berkemampuan.. semua nya mampu.. tak heran lah kalau p sana jumpa ramai haji muda.. rata2 kat sana muda2 lagi dah p menunaikan haji.. kat post ni takde plak kubah emas masjid di brunei.. anyway good blog bro! i like it^^

    http://tinburuk.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. nnti cmne la die nk jwb depn Allah...pe yg dia buat dgn kekayaan...

    btw, aq rela kena tembak...bolh aq dpt pluru ems tu

    ReplyDelete
  16. aku cm xpsti ngn pic yg tab mndi tu bb satu post dlm blog ckp tab ndi tu milik hotel kt hongkong....try click
    http://billyinfo.blogspot.com/2011/03/hotel-yang-dibuat-keseluruhannya.html...mayb terslh kot...
    agi stu sume ni btul kew mlik sultn brunei???
    xbek tduh...

    ReplyDelete
  17. kami rakyat Brunei sendiri pun tak tau yang semua tu ada dalam istana Sultan. baik usul periksa sebelum tuduh beb. Fitnah tu dosa berat.

    Bagi yang tak pernah merasai macam mana baik nya Sultan Brunei melayan rakyatnya, tak payah kurang ajar sangat nak menentukan nasibnya di akhirat.

    ReplyDelete
  18. Sedekah $10 selepas solat jumaat tu xbetul. Lagi satu, gambar2 kat atas ni rasanye diambil satu persatu dan dijadikan 1 artikal untuk mengutuk/mengina sultan Brunei.

    Saya cadangankan admin delete artikal ni sebab x 100% betul. Kan fitnah tue. Saya tak percaya artikal ni sebab I'm Bruneian :) dan mengenai gambar diatas khasnya senapang emas, saya dah tengok full version artikal mengenainya dan x ada kene mengena dgn our sultan.

    ReplyDelete
  19. korang rase bleh ke org masok dalam istana sultan..siap masok ke bilik lagi...tolong jangan jadik bodoh sangatlah yer....

    ReplyDelete
  20. aku rasa ini bukan istana sultan brunei, korang ingat senang ke nak masuk bilik tidur sultan then amik gambar mcm tue je.. aku tau sultan brunei seorang yang beriman dan baik. baginda tak akan membazir mcm tue je..

    aku orang malaysia tapi aku minat dengan berita2 berkaitan sultan brunei nie. baginda mmg baik. kat brunei sana tak ada orang yang susah atau merempat. sultan akan tolong diorang. banyak perkara yang free kat sana dan kat sana langsung tak payah bayar cukai. jadik korang bleh kumpul harta tanpa kena tax..

    jadi saya nasihatkan terutama kita orang2 malaysia nie tak payah la membuat tuduhan yang bukan2 kepada sultan brunei dan kerabat2nya. lagipun amal baik seseorang hanya Allah yang tentukan. tak payah kita nak memandai2 membuat sebarang spekulasi yang tak baik.

    orang brunei sangat berpuas hati dan berlapang dada dengan sultan mereka. mengapa kita yang duduk di luar brunei yang nak bising2? tolonglah jadik manusia yang berpikir...

    ReplyDelete
  21. @zaL_cdpxkat brunei semua akan mendapat bantuan dari kerajaan.. even pengganggur sekalipun akan diberikan elaun.. senang citer kat sana orang yang betul2 susah..

    ReplyDelete
  22. penganggur diberikan elaun biar btul tu pun anggapan salah..tu gerenti semua penduduk brunei tak yah koja..lagi satu ada cerita sape dapat perumahaan kona beri free..bayo bulan2 ahh.ikut ketogari rumah tu n habis bayaran pun ikut pencen..free mana lak..heran gak cmne bole tangkap gambo ek..masuk je istana ada sekuriti ya ada bawa senapang2..dekat pintu dekat lift tu..belum lagi CCTV..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.