Skip to main content

10 Negara Paling Kurang Dikunjungi di Dunia





Beberapa negara di dunia dikenali sebagai negara yang banyak dikunjungi oleh pelancong, seperti Perancis, Jepun, Belanda, Jerman, Malaysia, Thailand dan banyak lagi. Namun sebaliknya terdapat juga beberapa negara di dunia yang paling jarang dikunjungi.

Berikut 10 negara di dunia yang jarang sekali mendapat kunjungan pelancong asing, seperti yang dikeluarkan oleh akhbar Newser.

1. Nauru
Tak pernah mendengar nama Nauru? Nauru adalah sebuah negara berbentuk pulau kecil yang terletak di sebelah timur Indonesia. Dihuni oleh orang Micronesia dan Polinesia, negara kecil ini dikatakan menjadi milik Jerman pada akhir abad ke-19. Pada Perang Dunia pertama, Nauru berada di bawah jajahan New Zealand, sementara pada Perang Dunia kedua, Nauru berada di bawah kepemimpinan Jepun. Meski begitu, Nauru berjaya mencapai kemerdekaan pada tahun 1968. Pada tahun 2011, angka pelancong asing yang mengunjungi Nauru hanya 200 orang.



2. Somalia
Negara Afrika yang berjiran dengan Ethiopia ini hanya memiliki 500 pengunjung pada tahun 2012. Tampaknya pesona negara yang terletak di bahagian “Tanduk Afrika” ini belum berjaya menarik banyak wisatawan asing ke negaranya.



3. Tuvalu
Tuvalu adalah sebuah negara pulau yang terletak di Lautan Pasifik, di tengah-tengah antara Hawaii dan Australia. Pada tahun 2011, Tuvalu hanya mendapat kunjungan dari 1200 pelancong asing.



4. Kiribati
Kiribati, atau secara rasmi disebut Republik Kiribati merupakan negara kepulauan yang terletak di Lautan Pasifik. Bentuk negara ini sebenarnya sangat unik, namun tampaknya belum berjaya menarik perhatian para pelancong dunia. Pada tahun 2011, hanya sekitar 4700 orang yang datang ke negara berpopulasi 101093 orang ini.



5. Kepulauan Marshall
Negara kepulauan Marshall atau Marshall Island merupakan negara pulau yang terletak di sebelah utara Lautan Pasifik. Negara ini memiliki bentuk pulau yang berlainan iaitu memanjang dan melingkar. Keunikannya ini berjaya mendatangkan 5000 orang pelancong asing pada tahun 2011.



6. Guinea Katulistiwa
Guinea Katulistiwa atau Equatorial Guinea merupakan salah satu negara republik di Afrika Tengah. Dengan kawasan seluas 28000 kilometer persegi, negara ini berjaya menarik sekitar 6000 pelancong asing pada tahun 2012 lalu.



7. Turkmenistan
Turkmenistan merupakan salah satu negara di Timur Tengah. Negara yang berbatasan dengan Afghanistan dan Iran ini memiliki populasi sebesar 5.1 juta. Meskipun begitu, hanya sedikit orang yang datang sebagai pelancong. Tahun 2007 lalu, tercatat sebanyak 7000 pelancong asing yang mengunjungi negara ini.



8. Sao Tome dan Principe
Negara yang secara rasmi disebut Republik Demokratik Sao Tome dan Priocipe ini merupakan negara kepulauan yang terletak berdekatan dengan garis khatulistiwa. Uniknya, negara ini terdiri di atas dua pulau yang memiliki gunung berapi. Meski termasuk sebagai negara terkecil di Afrika, Sao Tome dan principe berjaya mendatangkan 8000 pelancong asing pada tahun 2010.



9. Komoro
Komoro atau Republik Islam Federal Komoro adalah negara kepulauan di Lautan Hindi. Negara Arab ini terdiri atas tiga pulau utama, iaitu Komoro Besar, Anjouan dan Moheli. Dengan luas wilayah yang tak begitu besar, negara Arab terkecil kedua setelah Bahrain ini berjaya menarik 15000 pelancong asing pada tahun 2010.


10. Afghanistan
Afghanistan merupakan negara di Asia Tengah yang berbatasan dengan iran dan Pakistan. Meskipun hingga saat ini Afghanistan masih identik dengan peperangan dan masalah keamanan, namun negara ini berjaya membawa 17500 pelancong asing masuk ke negaranya pada tahun 2012.



sumber: http://forum.viva.co.id

Comments

  1. Nanti aku bw en billy n rombongan cik kiah ke sana..

    ReplyDelete
  2. sepertinya rakyat di sana makmur,karena sedikit orang

    ReplyDelete
  3. Wah saya baru tau tentang 10 negara paling kurang dikunjungi didunia

    ReplyDelete
  4. besar gk dunia nie smpai xsdar da ngara yg kurang plnCong.he..nntlh sy beranak byk2 suruh ank g tiap ngara tu.keh3x

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.