Skip to main content

Cool! Restoren Robot di Harbin





Terdapat sebuah restoran robot di Harbin, China, dimana hampir keseluruhan pekerjanya adalah robot! 


Terdapat keseluruhan 20 robot yang bertugas memasak, menghidangkan makanan, menyambut tetamu, dan menghiburkan pengunjung. Restoran ini dibuka pada bulan Jun 2012 dan semenjak itu restoran tersebut menjadi bualan ramai pihak.

Ketika pengunjung memasuki restoran, mereka akan disambut oleh robot penyambut tetamu sambil berkata “Halo warga planet Bumi, Selamat datang ke Restoran Robot”.

Pengunjung kemudian memesan makanan, namun ketika ini masih dibantu oleh pelayan manusia. Setelah makanan dimasak oleh tukang masak robot, makanan kemudian disajikan kepada pengunjung oleh robot penyaji makanan, setelah itu terdapat robot yang bertugas menghibur pengunjung dengan menyanyi.

Robot-robot ini mampu bekerja selama lima jam setelah diisi bateri selama dua jam. Harga robot ini menjangkau sehingga RM 120, 000 untuk sebuah robot. Pemilik restoran ini sendiri telah melaburkan sekitar RM 7 juta untuk kelangsungan restoran ini.







Mungkinkah suatu hari nanti di masa depan akan ada robot yang lebih baik yang benar-benar  dapat menggantikan manusia bekerja di restoran?


sumber: dailymail.co.uk

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.