Skip to main content

Gambar Kaabah Dilanda Banjir Pada 1941





Barangkali banyak orang belum tahu. Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam ternyata pernah dilanda banjir pada 194 setelah hujan lebat melanda Kota Makkah, Arab Saudi.


Laman web wikiislam.net melaporkan air setinggi 152 sentimeter menggenangi kompleks Masjid Al-Haram, termasuk Kaabah. Musibah itu berpunca daripada sistem perparitan yang kurang efisien, ditambah pula dengan kedudukan Makkah yang berada di tengah lembah dikelilingi bukit-bukit batu.

Tidak diketahui berapa jumlah jemaah haji waktu itu. Mungkin tidak banyak kerana pada 1920-an peziarah terus menurun. Pada 1922, jumlahnya 56 ribu orang.


Meskipun banjir, sejumlah jemaah haji tetap melakukan tawaf, seperti terlihat dalam rakaman video diupload ke laman Youtube oleh pemilik akun TakarGB dua tahun lalu.


Banjir juga merendam Kabah di masa Khalifah Umar bin Khattab. Bencana itu merusakkan dinding batu yang direkatkan dengan lumpur dan tanah. Sekarang bangunan setinggi 13.1 meter itu diperkuat semen.

sumber: http://senang-baca.blogspot.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.