Skip to main content

Devil`s Swimming Pool : Kolam Renang Paling Menyeramkan Di Zimbabwe





Sesuai namanya Devil`s Swimming Pool, kolam renang ini dikatakan sebagai yang paling berbahaya di dunia. Devil`s bukanlah buatan manusia tapi merupakan kolam air semulajadi di air terjun terbesar yang terletak di perbatasan Zimbabwe dengan Zambia.


Deretan batu semulajadi  yang terletak di bibir jurang dan ceruk di hujung air terjun dapat dijadikan tempat berenang ketika air sedang cetek dan tidak deras.

Biasanya antara September hingga Disember, para perenang bahkan dapat berenang ke dasar jurang dari hujung air terjun itu tanpa perlu takut terseret deras airnya.

Tempat pelancongan yang terletak di sisi Zambia ini setiap tahunnya dibanjiri pelancong yang ingin melihat dasar air terjun dari puncaknya.

Dikenali dengan nama Mosi-oa-Tunya atau asap menggelegar dalam bahasa setempat air terjun ini menumpahkan 500 juta liter air setiap minit dari bibir air terjun yang panjangnya tak kurang dari 16 km.

Pelangi yang dihasilkan dari wap air terjun ini bahkan dapat dilihat dari jarak 48 km. 




sumber: http://www.duniaandromedaku.blogspot.com


Comments

  1. erk, kalo sya takut . tak sanggup nak masuk dlm. tak bahaya ke?

    ReplyDelete
  2. pemandangan air terjun yang indah sekali apa ga takut tuh berenang di sana

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.