Skip to main content

Samoa dan Tokelau adalah Negara Pertama di Dunia Menyambut 2012






Pulau Samoa dan Tokelau, yang terletak di Lautan Pasifik Selatan, menjadi negara pertama menyambut tahun 2012 apabila ia disambut pada 31 Disember 2011. New Zealand, Fiji dan Kepulauan Chatham akan menyusul kemudiannya menyambut 2012.


Samoa dan Tokelau telah membuat keputusan untuk melangkau ke tarikh 31 Disember dan melompat ke arah barat merentasi zon masa antarabangsa untuk menyelaraskan zon masanya dengan negara-negara perdagangan serantau.

Apabila jam berdetik tepat pada jam 12 tengah malam pada 29 Disember, Samoa dan Tokelau akan terus melompat ke tarikh 31 Disember, meninggalkan sepenuhnya tarikh 30 Disember dari kalendar 2011.

Samoa dan Tokelau memutuskan untuk menukar zon masa mereka dalam usaha untuk memperbaiki hubungan dengan rakan-rakan perdagangan utama Australia dan New Zealand.


sumber: http://www.maltatoday.com.mt 

Comments

  1. kesian sape yg lahir 30 dec, xdpt nk celebrate..

    ReplyDelete
  2. selamat tahun baru..moga hari2 mendatang lebih baik dr sebelumnya dan semoga kita sentiasa mendapat keredhaanNya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.