Skip to main content

[Video]- Tarian 1000-tangan Yang Menakjubkan

Memang menakjubkan betol tarian 1000 tangan ni. Hebat! Sampaikan Encik Billy sendiri sudah terkagum tahap dewa dah. Apa yang hebatnya? Kalau nak tahu sila layan video dan baca info di bawah...itupun kalu nak tahu je la, kalu tanak takpe.. :))

Info Ringkas: 
  • Tarian ini dinamakan sebagai tarian Thousand-Hand Guan Yin, menampilkan tarian formasi tangan yang mengagumkan berdasarkan kepada beberapa elemen Buddha yang dinamakan bodhisattva.
  • Apa yang menakjubkan ialah, kesemua penari yang terlibat adalah pekak (tidak dapat mendengar). Mereka adalah ahli persatuan Chinese Disabled Persons' Performance Art Troupe.
  • Tarian ini dinarikan oleh 21 penari. Bergantung hanya pada signal atau arahan daripada pelatih yang berada di 4 penjuru pentas, penari-penari luar biasa ini mampu mempersembahkan sebuah tontonan visual yang spektakular.
  • Tarian ini dipersembahkan di pentas antarabangsa pertama kalinya pada majlis penutup Sukan Paralympics Athens 2004. Kini, ia sudah menjelajah ke lebih daripada 40 negara di dunia.
 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.