Skip to main content

Tasik Berair 'Darah' di Indonesia

Sebenarnya tasik ini bukanlah berair darah ke apa ke, hanya airnya saja yang berwarna merah. Tetapi ia tetap menjadi misteri kerana airnya tetap jernih dan bukan berwarna merah bila dicedok keluar dengan tapak tangan!
Iya, ia memang misteri nusantara! Tetapi ia suatu bukti kekuasaan dan kebesaran Allah swt.

Fakta Ringkas:
  • Berkeluasan enam hektar dan ditemui oleh sekumpulan 21 orang penduduk tempatan dan peminat paranormal di Pagar Alam, di Hutan Raje Mandare. Ekspedisi ini dilakukan selama 2 hari.
  • Tasik berkenaan terletak di kawasan hutan berbukit Raje Mandare di sempadan Kota Pagar Alam dan Daerah Kaur, wilayah Bengkulu yang terkenal dengan banyak peninggalan bersejarah, termasuk candi.
  • Selain tasik merah, hutan Raje Mandare turut menampilkan keganjilan lain termasuk spesies haiwan raksasa seperti lipan sepanjang 50 sentimeter (sm) dan lebar 30 sm serta burung raksaksa selain kerbau-kerbau yang mempunyai sarang lebah pada telinganya.
sumber: kosmo

Comments

  1. Wah...unik..
    Subhanallah..
    Tingin nak p tengok live..

    ReplyDelete
  2. cik shinju: subhanallah,cantik kan

    Wan Zulqhairi: mungkin jugak kat. a good hipotesis! hehe

    ReplyDelete
  3. Kadar kandungan Ferum yang tinggi?

    ReplyDelete
  4. rasa nak g tengok lah.pastue nak pegang2.hoho.
    mungkin jugak btol kate wan kat atas tue.
    tade org nak kaji ker?
    huhu

    ReplyDelete
  5. fifianggun:boleh je..kita nk pegi ngn ape ye? terbang mungkin?

    Gen Fujita: ferum tu besi kan..hoho mungkin juga sebab kalau tgok karat pun berwarna merah

    Dye Kronniesar: skrg ni blom ada kajian lg kot sb diorg baru je jumpa tasik ni..myb after this laa

    ReplyDelete
  6. haah..dlm paper ada kuar pasal ni

    ReplyDelete
  7. MMG LAWA LA SUBHANALLAH....NI YG BUAT AKU RASE NK MANDI NI HHUHUHUH

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..hebat loh..abes tuh,sungai ni tak alirkan air merah gak ke??

    ReplyDelete
  9. huhu..SubhanaALLAH...
    bnyk nye tempat2 y unik rupanya...

    ReplyDelete
  10. indonesia pnh dgn perkara pelik2...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.