Skip to main content

Festival 'Perang Tomato' Terbesar di Dunia

Dulu masa kecik2 selalu jugak le main perang pistol air. Pastuh bila da besar sikit main perang tepung gandum bila sambut besday kawan-kawan. Paling ganas pun main baling telur ayam, tapi sikit jelah sebab telur kan mahal. Huhu, itu cerita saya.


Tapi yang nak diceritakan kali ini bukan pasal pistol air ataupun perang tepung, tetapi pasal festival perang buah tomato terbesar di dunia yang diadakan di Sepanyol pada setiap tahun. Menariknya, festival yang nampak kotor ini mampu menarik kunjungan beribu-ribu pelancong setiap kali diadakan. 

Fakta Ringkas: 
  • Festival yang dinamakan La Tomatina, yang diadakan pada setiap tahun ini hanya berlangsung selama satu jam setiap kali dianjurkan.
  • Beratus-ratus tan buah tomato ranum digunakan dan acara ini turut disebut sebagai acara mandi beramai-ramai menggunakan 'sos spageti' terbesar di dunia.
  • Setiap peserta digalakkan untuk memakai peralatan keselaman seperti goggle dan dilarang untuk membawa peralatan seperti senjata berbahaya walaupun kebanyakan peserta hanya memakai seluar dalam dan coli.
  • Setiap kali festival ini tamat, khidmat anggota bomba diperlukan bagi membersih kawasan festival dan jalan raya, termasuklah membersihkan para peserta.

sumber: http://webecoist.com

Comments

  1. saya x suka tomato, jd sy x kisah... ahaha

    ReplyDelete
  2. rugi! sedekah lagi baik...sob3x....

    ReplyDelete
  3. sangat membazir..baik kasi aku je..

    ReplyDelete
  4. gile membazir tp nmpk cm syok gile!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  5. kalu kt m'sia dulu..
    pernh ada y mandi buih brmai2...huhu..

    ReplyDelete
  6. Siapakah mu Anonymous? : haah pernah dga jugak. mandi buih ye..itu masuk book of record ke?

    ReplyDelete
  7. bagi org africa mkn kan lg bgus..huhu

    ReplyDelete
  8. Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and
    tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation.
    My apple ipad is now destroyed and she has 83
    views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!
    Review my website perfumes

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.