Skip to main content

Resepi: Laksa Style Utara


Bahan-bahan:

10 tangkai cili kering dikisar 
5 bawang merah dikisar 
3 bawang putih dikisar 
Belacan ikut suka tapi biasanya guna banyak 
6 ekor ikan kembung direbus, ambil isi & dikisar, airnya jgn dibuang
Laksa- direndam, direbus & toskan 
Timun diracik 
Salad kalu suka 
Limau nipis 
Daun kesom 
Bunga kantan 
Garam 
Sedikit Ajinamoto (optional) 


Cara - cara:

Bahan-bahan yg dikisar tadi dimasukkan dalam peruk, campur air rebusan ikan tadi.  Rebus dulu sampai masak dan tambah air jika perlu.  Bila bahan-bahan dah betul-betul masak, masukkan ikan, daun-daun semua tu,garam dan rasa dulu. Ada sesetengah orang suka tambah gula sedikit.. ikut selera masing-masing. Siap dihidang. Boleh tambah timun, bawang, telur rebus dan cabai melaka ketika hendak makan nanti.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.