Skip to main content

Penyanyi/Pemuzik Terkaya Di Dunia

Kehidupan sebagai artis tidak dinafikan penuh glamour dan kemewahan. Ramai pengikut dan peminat serta menjadi pujaan. Tetapi bukan senang untuk menjadi artis yang berjaya tanpa bakat, komitmen dan usaha keras yang jitu.

APA yang membolehkan mereka ini tersenarai sebagai pemuzik berpendapatan paling tinggi tahun ini?

Menurut Forbes, kebanyakan artis yang berada dalam senarai itu ialah pemuzik yang karier masing-masing memuncak pada 1980-an.

Hampir separuh daripada artis yang termasuk dalam senarai Forbes itu sudah berada dalam industri itu cukup lama dan mereka muncul semula dengan membaharui semula muzik masing-masing.



1. U2

AS$130 juta (RM416 juta)

Kumpulan rock paling kaya di dunia, U2 berjaya mengaut keuntungan kasar AS$311 juta (RM995.2 juta) dalam konsert jelajah dunia mereka pada 2009. Konsert di setiap negara memberi pulangan AS$10 juta (RM32 juta) hasil daripada jualan tiket, barangan cenderahati dan poster. U2 muncul sebagai kumpulan muzik rock yang meraih pendapatan paling tinggi di dunia tahun ini .


2. AC/DC
AS$114 juta (RM364.8 juta)

Kumpulan muzik heavy metal dari Australia ini berjaya menambat hati peminat sejak 1973 dan masih aktif menyanyi hingga kini. Menduduki tempat kedua di belakang U2, kumpulan AC/DC meraih pendapatan kasar AS$226 juta (RM723.2 juta) dalam konsert jelajah dunia mereka di 99 lokasi. Keuntungan dicatat dalam setiap konsert dianggarkan bernilai AS$2 juta (RM6.4 juta).





3. Beyonc
e Knowles
AS$87 juta (RM278.4 juta)

Beyonce mengembangkan empayar kekayaan melalui muzik. Dia mengaut keuntungan jutaan dolar setiap tahun hasil perjanjian dengan syarikat Nintendo, L'Oreal dan House of Dereon, syarikat fesyen miliknya. Selain itu, konsert jelajah dunianya di 93 lokasi memberi pulangan AS$86 juta (RM275.2 juta).



4. Bruce Springsteen
AS$70 juta (RM224 juta)

Penyajak dari New Jersey ini mempunyai peminat dari seluruh dunia. Konsert Springsteen meraih kutipan tiket berjumlah AS$167 juta (RM534.4 juta) secara kasar dengan menduduki tempat ketiga di dunia selepas U2 dan AC/DC.





5.Britney Spears
AS$64 juta (RM204.8 juta)

Suatu waktu dulu, pengkritik industri hiburan mengatakan populariti Britney Spears tidak akan berkekalan. Bagaimanapun, tahun lalu Britney mencatatkan jumlah jualan tiket kelima tertinggi dalam konsert jelajah dunianya di 98 lokasi dengan jualan kasar AS$130 juta (RM416 juta). Duta bagi produk kosmetik Elizabeth Arden dan jenama Candies' ini membuktikan dia mampu bertahan lama dalam industri hiburan di Hollywood.



6.Jay-Z
AS$63 juta (RM201.6 juta)

Jay-Z tidak suka bermegah sebagai seorang ahli perniagaan berjaya. Pemuzik rap ini bertukar menjadi jutawan hasil daripada penjualan album, pelaburan dalam kelab malam 40/40, persembahan Broadway Fela dan pembelian saham pasukan bola keranjang New Jersey Nets. Pendapatan Jay-Z melambung apabila konsert Blueprint 3 memberi pulangan AS$1 juta (RM3.2 juta) tahun ini. Bagaimanapun, pendapatannya masih rendah daripada isterinya, Beyonce.



7.Lady Gaga

AS$62 juta (RM198.4 juta)

Pendatang baru dalam senarai 100 Selebriti ialah Lady Gaga. Dia mula terkenal dengan cara berpakaian yang aneh dan rakaman klip video yang menakutkan. Lady Gaga banyak menjana pendapatan melalui perjanjian dengan syarikat seperti Polaroid, Virgin Mobile, Monster Cable dan Viva Glam. Konsert jelajah dunia Lady Gaga di 106 lokasi memberi pulangan kasar AS$95 juta (RM304 juta).



8.Madonna

AS$58 juta (RM185.6 juta)

‘Wanita material’ ini belum bersedia menyerahkan popularitinya kepada Lady Gaga ataupun Britney Spears. Penyanyi berusia 52 tahun ini menduduki tempat keempat dalam kutipan tiket tertinggi menerusi konsert jelajah dunia tahun lalu. Madonna meraih pendapatan kasar AS$138 juta (RM441.6 juta) dengan setiap konsert mencatat AS$6 juta (RM19.2 juta). Bayaran royalti lagu-lagunya masih diperoleh khususnya melalui siri sitkom Glee terbitan Fox apabila pelakon siri itu menyanyikan beberapa lagunya dalam sitkom berkenaan.



9.Kenny Chesney

AS$50 juta (RM160 juta)

Chesney mengekalkan kedudukannya sebagai penghibur dengan mengatasi pemuzik irama country yang lain. Konsert jelajah dunia Chesney pada 2009 memberi pulangan kasar AS$71 juta (RM227.2 juta) dengan jumlah purata AS$1.6 juta (RM5.12 juta) setiap malam iaitu dua kali ganda mengatasi pesaing rapatnya Keith Urban. Penganjur utama seperti Corona dan MasterCard turut menjana pendapatannya.



10.Black Eyed Peas (Tie)

AS$48 juta (RM153.6 juta)

Sejak menceburi dunia hiburan, nama Black Eyed Peas (Tie), sering kedengaran di mana-mana daripada perlawanan Super Bowl hinggalah kepada perbincangan politik di CNN. Jualan tiket konsert jelajah dunia mereka dianggarkan bernilai AS$800,000 (RM2.56 juta) setiap malam sementara perjanjian dengan syarikat seperti Target, Honda, Bacardi dan Apple menghasilkan keuntungan.



11.Coldplay (Tie)

AS$48 juta (RM153.6 juta)

Konsert bagi mempromosi jualan album Viva la Vida di 77 lokasi memberi pulangan kasar AS$105 juta (RM336 juta) kepada kumpulan rock alternatif Coldplay. Selain itu, jualan barang cenderahati turut mencatat angka jutaan dolar.



12.Toby Keith

AS$48 juta (RM153.6 juta)

Pendapatan Keith bukan saja menerusi jualan tiket konsert yang mencatatkan angka sebanyak AS$30 juta (RM96 juta) tetapi juga melalui rangkaian restoran dimilikinya selain royalti penerbitan yang diperoleh setiap tahun.

sumber: infovarious.com dan Forbes

Comments

  1. so..ke mana gamaknya duit2 mereka itu? adakah mereka tido lena mengenangkan duit mereka y byk dan kmungkinan xthu nk spend kat mana..? na'uzubillah..lbh baik sederhana dalam segala benda..kaya2 esok, jgn lupa, dlm harta kita ada sbhgian kepunyaan org lain..sedekah2knlh dan byrlah zakat : )

    ReplyDelete
  2. itulah Haris...kebanyakan mereka end up dgn pelbagai gejala moral disebabkan kemewahan dan dunia glamour mereka. akhirnya mereka menjadi serendah-rendah manusia.apa2 pun, islam is the best way of life. walau sekaya mana pun kita, tetap sbhgian dari harta itu bukan hak kita...kena bayar zakat...stuju dgn you bro!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.