Salah satu bentuk pembelaan kita kepada saudara seaqidah dan menjadi usaha paling ampuh terhadap Zionis adalah dengan memboikot produk-produk
penyumbang kepada Israel.
Boikot Israel. Kerana setiap kita yang membeli produk-produk penyumbang
Zionis itu, kita memberikan sekian ringgit dan dolar untuk Zionis yang kemudian
dibelikan peluru untuk ditembak ke tubuh pejuang, wanita dan kanak-kanak
Palestin.
Mari ambil sedikit masa berkenalan dengan produk 'prestij' yang menjadi kebiasaan kita selama ini, dan
inilah saatnya kita semua mengerti apa dan siapa yang berada
disebalik semua ini.
Coca-Cola
Tahun 1997, delegasi misi ekonomi
Israel memberikan penghargaan Israel Trade Award kepada Coca-Cola atas
kesetiaan mereka memberi bantuan kepada negara itu selama 30 tahun.
Coca-Cola juga menolak seruan Liga Arab untuk memboikot Israel.
Pada Februari 2002, Coca-Cola bekerja sama dengan friend of Israel
menjadi sponsor ceramah tokoh Zionis, Linda Gradstein, di Universiti
Minnesota.
Tahun 2002, Coca-Cola membangunkan kilang di atas tanah milik Palestin
yang dirampas Israel. Ini hadiah Israel atas sumbangan jutaan dolar
Coca-Cola kepada mereka.
Produk yang masih berafiliasi dengan Coca-Cola adalah Dr Pepper, Fanta,
Fruitopia, Kia Ora, Lilt, Sprite, Sunkist, dan Schweppes.
Mc Donald's
Menurut
Chicago Jewish Community Online (laman web milik Dana Syarikat Yahudi
Chicago), Markas Besar Mc Donald's Corporation yang berpangkalan di luar
Chicago, adalah cabang perniagaan Syarikat Dana Yahudi (Jewish United
Fund-JUF) dan Federasi Yahudi (Jewish Federation).
Salah satu tujuan JUF adalah menjaga dokongan ketenteraan, ekonomi, dan
diplomatik Amerika Syarikat, mengawasi, bahkan mengawal
pemberitaan media ke atas Israel. Salah satu CEO Mc Donald's, Jack M. Greesberg, adalah anggota kehormat Badan Dagangan dan Industri
Amerika-Israel (Israel-America Chamber of Commerce).
Tahun 1998, wakil perusahaan Johnson & Johnson, Roger S. Fineon,
mendapat penghargaan Jubilee Award dari Perdana Menteri (PM) Israel,
Benyamin Netanyahu.
Penghargaan tertinggi ini diberikan atas dasar kesetiaan Johnson & Johnson memperkuat ekonomi Israel.
Sejumlah produk Johnson & Johnson beredar di Malaysia adalah barangan
bayi dan kanak-kanak, antara lain: Johnson Baby Powder, Johnson Baby
Lotion, Johnson Baby Shampoo, Johnson Baby Oil, dan Johnsons Baby
Cologne.
Nestlé
Satu perusahaan dengan Johnson & Johnson. Beberapa jenama
produk Nestlé yang dipasarkan di Malaysia antaranya ialah
Nescafé, Nestlé Milo, Kit Kat, Aiskrim Nestle, Maggie, dan pelbagai lagi.
Tahun
1998, Franck Riboud, yang berasal dari Israel, atas nama perusahaan
Danone, menerima penghargaan Jubilee Award yang diberikan Perdana
Menteri (PM) Israel, Benyamin Netanyahu. Danone Institute, sudah
didirikan di Israel sejak Julai 1998.
Danone dikenal memiliki banyak jenama air mineral di seluruh
dunia. Di Asia mereka tampil dengan jenama Yilli, di Indonesia Aqua, di
China Wahaha. Dan di Malaysia, antara produk mereka yang terkenal adalah
Oreo, Aqua, Ritz, dan keju Kraft.
L'Oreal
Dianggap
sahabat rapat Israel dan telah menanamkan modal pelaburan besar-besaran di
Negara Yahudi itu. Kongres Yahudi Amerika telah menyatakan
'keputusannya' dengan perusahaan ini yang disebut-sebut sebagai 'teman
hangat'.
L'Oreal telah menetapkan Israel sebagai pusat perdagangan di Timur
Tengah dan telah meningkatkan pelaburan dan pembuatan produk di negeri itu.
Masih satu kumpulan dengan mereka adalah Giorgio Armani, Lancome, Biotherm, Garnier,
Halena Rubinstein, Donna Karan, Vichy, Cacharel, Maybelline, Redken, La
rocheposay, Carson.
Direktor Starbucks, Howard Shult, dikenali sebagai aktivist Zionis yang kuat. Tahun 1998 dia
diberi penghargaan Isarel 50th Anniversary Friend of Zion Tribute Award
oleh Jerussalem Fund of Aish HaTorah.
Sejak meletus perang atas Lebanon, pemimpin Syarikat Starbuck menyumbang setengah keuntungannya untuk Israel .
"Mendukung Yahudi dengan secangkir kopi", ungkapan tersebut sering terdengar ditujukan kepada penggemar Starbuck Cafe.
Di saat banyak perusahaan lain mati-matian menarik diri dari Israel,
Starbucks sebaliknya memutuskan untuk menolong ekonomi Israel yang sedang krisis
dan menanam modal untuk membuka counter Starbucks di Israel (Shalom
Coffee Co).
Menurut majalah Forbes, pemodal syarikat ini, Ronald Perelman,
adalah seorang Zionis. Dia dikenal sebagai pendukung utama Zionis dan juga
anggota The Simon Wiesenthal Center, kelompok ternama di dunia dan kerap
mempromosikan Israel.
Pengurus Am Nokia, Lars Wolf, mengatakan dalam sebuah wawancara dengan The
Jerusalem Post, 4 May 2001, “Kami benar-benar berfokus pada israel
dari semua sudut pandang kaerana kami memiliki projek dalaman bernama
Project Israel.”
International
Business Machines Corporation (IBM) diketahui memiliki hubungan rapat dengan Israel. Senior Vice President IBM, Ricciardi lawrence,
dalam sebuah wawancara dengan Akhbar Israel, The Jerusalem Post, mencatat bahawa syarikat ini telah mengupah
1700 orang Yahudi. IBM merupakan tiga dari perusahaan yang dipuji dalam
acara malam penghargaan demokrasi The American – Israel Friendship
League (AIFL), 25 Jun 2001, yang diselenggarakan Ariel Sharon, bekas PM Israel.
Sir Marcus Sieff, chairman M&S, menulis dalam sebuah buku bahawa
tujuan perusahaan ini adalah untuk membantu perkembangan ekonomi Israel
(Management: The Marks & Spencer Way, Weidenfield & Nicolson,
1990). M&S mendukung Israel dalam bentuk dagangan sekitar $233 juta
setahun (Jerusalem Report, 5 Juni 2000).
Time
Warner Inc dikenal sebagai raksasa media. Wakil Direktor
Time Warner, Kenneth Novack, pernah secara terang-terangan mengaku bahawa sangat
menguntungkan bekerjasama dengan Israel.
Satu kumpulan dengan Time Warner adalah TIME Magazine, Life Magazine,
Time-Life Books, CNN (TV Network), Warner Bros, dan ICQ (Internet chat
program).
Delta Galil Industries Ltd
Delta
Galil, salah satu syarikat tekstil terbesar di Israel. Pendiri dan
pemegang saham utama perusahaan ini, Dov Lautman, merupakan sekutu rapat
Presiden Israel, Ehud Barak.
Jenis produk perusahaan ini adalah produk-produk Nike, Reebok, Caterpillar,
Converse, Calvin Klein, Gap, Boss, Ralph Lauren, Banana Republic, Bauer,
Wrangler, Redup, Old navy Dockers, Celio, J.Crewa, JC Penney, Lou
Riders, Pryca, Hema, Auchan, Lindex, Tchibo Tati, Colombia. Syarikat ini juga turut memiliki rangkaian pasaraya runcit Carrefour.
Phillip
Morris telah mendermakan 12% keuntungannya untuk Israel. Dengan
rata-rata margin keuntungan sehari sebesar 10%, atau $80 juta sehari,
maka $9.6 juta uang dari umat Islam diberikan kepada Israel.
Produk-produk di bawah payung Philip Morris adalah Marlboro, Merit,
L&M, Sampoerna Tbk, Lark, Winston, Gold Cost, Côted'Or, Philadelphia, Polo, Milka,
Malabar, Marabou, Prince, Benson & Hedges dan West.
Direktor
Estée Lauder, Ronald Lauder, adalah salah seorang ketua Persidangan
Presiden Organisasi Yahudi-Amerika. Sekarang, beliau menjabat jawatan sebagai presiden Dana
Nasional Yahudi (Jewish national Fund).
Selain dikenal seorang Zionis, Ronald Lauder juga aktif di dalam beberapa
organisasi Yahudi, diantaranya The Conference of President of Major
American Jewish Organitations, The Jewish national Fund, The World
Jewish Congres.
News Corporation adalah raksasa media milik Rupert Murdoch yang melabur besar di Israel. News Corp adalah satu dari 3 perusahaan
yang mendapat pujian atas sokongannya kepada Israel dalam America-Israel
League Partners for Democracy Award Dinner 25 Jun 2001. Murdoch
sendiri menjadi wakil penyelenggara acara tersebut.
Group News Corp adalah Fox TV Network, NBC, 20th Century Fox Film, Fox
Kids, Sky TV Network, dan Star TV Network, national Geographic (journal
& TV), new of the World, the Sun, Independet Newspaper Ltd,
Newsphotos, Sunday Herald, Sunday Mail, Amerika: The New York Post,
Harper Collins Book Publisher, Ragan Books, Zondervan, Nursey World,
Raskus, NDS, Mushroom Records, ChinaByte.com, Festival Records.
Mac 2006, Innovative Minds dan lembaga HAM Islam (The Islamic Human
Right Commision) melakukan kempen memboikot kelab bola sepak Arsenal
(Arsenal Football Club) atas keterlibatannya dalam mempromosikan Israel
sebagai tempat tujuan utama pelancongan.
***
p/s: Senarai ini memang tidak memberi tahu kepada pengguna bahawa
sebenarnya mereka adalah orang yahudi, tentu saja tidak. Namun, kita
sudah menjadi salah satu pengguna setia yang secara tidak langsung sudah
menopang ekonomi orang yahudi selama ini. Walaupun ramai yang menganggap usaha memboikot produk-produk ini sebagai sia-sia dan tidak membawa kemana-mana, anggaplah ia sebagai salah satu jihad kecil kita untuk agama. Mungkin pada pandangan manusia nampak kecil, tetapi pada pandangan Allah, besar nilainya.
sumber: http://www.atjehcyber.net
smue produk israel ye...
ReplyDeletewww.Pisangtanduking.blogspot.com
wah,, ternyata produk yang kita temui dalam sehari-hari.
ReplyDeleteWah saya baru tau nich produk-produk zionis
ReplyDeleteya tmsk cmptr yg sedang loe baca
ReplyDelete