Skip to main content

Fakta-Fakta Tentang Pramugari Yang Anda Tidak Tahu






Ikuti luahan daripada mereka yang bekerja sebagai pramugari di awan biru. Luahan tentang apa yang mereka harapkan daripada pelanggan yang tak pernah tahu tentang mereka:



Anda tidak pernah tahu:
#.Mereka dilatih masuk hutan & berenang di laut untuk menolong anda dalam keadaan terburuk,

Anda tidak pernah tahu:
#.mereka membahagikan makanan untuk anda, setelah itu baru makan untuk dirinya..

Anda tidak pernah tahu:
# ketika pesawat panas kerana air cond tidak berfungsi, mereka juga kepanasan bukan hanya anda.. Jadi berhentilah menggerutu pada mereka

Anda tidak pernah tahu:
#mereka hari ini sudah menjalani 6x flight yang delay dengan pnumpang yang menggerutu dan tetap harus tersenyum.. Senyumannyalah senjatanya

Anda tidak pernah tahu :
#pelbagai jenis penumpang yang naik pesawat.. Dari ahli politik sehinggalah tukang sapu sekalipun.. Dari yang diam, banyak karenah sekalipun mereka harus menegur dangan senyum & sopan..

Anda tidak pernah tahu :
#berapa kali mereka digoda penumpang dalam sehari.. Dari anak muda hingga orang tua bau tanah.. & mereka harus tetap berlaku ramah, menolak dengan halus walau hasrat hati ingin melempar kasut ke mukanya..

Anda juga tidak tahu :
#mereka dilatih mengatasi penyakit jantung,asma,dll membantu ibu mengandung bersalin.. dilatih menggunakan emergency equipment.. Mengatasi pengganas/teroris.. Menjinakkan bom dll kerana di dalam pesawat cuma mereka yang dapat anda harapkan maka pelatihan extra di berikan pada mereka..

Anda juga tidak tahu:
#Mereka berdoa supaya semua lancar selama penerbangan,meraka juga dapat pulang dngn selamat

Kadang anda melihat mereka tersenyum sejak take-off sampai landing,
#.Dan kamu tidak tahu, Jauh di dalam hatinya, mereka menangis rindu keluarga & Memikirkan ibu bapa yang smakin menua..

Kadang anda melihat mereka dengan barang berjenama,
#Padahal mereka berbelanja kerana berusaha melupakan segala rasa rindu untuk pulang ke rumah kerana terhalang tugas..

Kadang anda lihat mereka berjalan tergesa-gesa di pintu terminal,
#Yang anda tidak tahu: mereka berharap harinya cepat berlalu, segera besok, dan hari selanjutnya, menjadikan sehari lebih dekat dengan cuti tahunan mereka.. Ini melelahkan & menjemukan jauh dari keluarga...

Kadang anda lihat mereka duduk di jump seat, ketika selesai service, mereka tidak juga memejamkan matanya..
#Anda tidak tahu: mereka sangat mengantuk, sampai mereka boleh tidur tanpa harus memejamkan mata.. Mereka menjalani flight pagi buta bahkan ayam pun belum berkokok.. Ataupun flight tengah malam buta..

Kadang anda protes kerana tidak ada pilihan untuk makan siangmu,
#Anda tidak pernah tahu: mereka pun berharap dapat memenuhi keinginan anda, tapi mereka tidak mampu berbuat apa-apa. Kerana tak semua ada di sini.. Ini pesawat bukan hotel berbintang.. Mereka front liner yang kena leteran anda..

Kadang anda minta mereka membawakan tentengan ke bagasi di atas tempat duduk:,
#Anda tidak tahu: mereka tidak diijinkan melakukannya.. di samping itu mereka cewek.. Gimana kalau semua penumpang meminta hal yang sama?
Maaf.. Mereka pramugari bukan kuli..


Dan anda tidak pernah tahu,

Mereka sangat berharap ada di posisi seperti anda:
#Bepergian dengan keluarga, Duduk di samping orang yang disayang..

#duduk bersebelahan dangan kekasih untuk bercuti,,

#naik pesawat untuk pulang beraya, natal dan sebagainya,kerana mereka tak seberuntung anda

#Ketika mereka melihat ke luar pesawat,
Mereka ingin apa yang terjadi di luar sana.. Kerana 70% waktunya di habiskan dalam burung besi itu..


sumber: http://www.noveloke.com


Comments

  1. Semua perkerjaan ada keperitan nya

    ReplyDelete
  2. Woiii.. orang lain naik flight kena bayar. Pramugari naik flight DIBAYAR!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.