Skip to main content

10 Tempat Dengan Nama Paling Susah Untuk Disebut



Suka travel ??? Bagaimana ya kira-kira kalau anda travel ke tempat-tempat dengan nama yang susah untuk diucapkan? Inilah 10 nama tempat di dunia yang paling susah disebut:



1. Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (Thailand)


Nama kota yang amat panjang ini adalah nama lain atau seremonial dari Kota Bangkok, Thailand. Nama tersebut diberikan oleh Raja Buddha Yodfa Chulaloke dan disunting oleh Raja Mongkut.

Maksud dari nama diatas adalah "Kota para malaikat, kota yang besar, kota permata yang abadi, kota yang tak terkalahkan milik Dewa Indra, ibukota dunia yang terbesar, dikurniai dengan 9 permata yang berharga, kota yang bahagia, penuh dengan Istana Kerajaan yang sangat besar yang menyerupai tempat tinggal syurgawi di mana para dewa yang bereinkarnasi berkuasa, kota yang diberikan oleh Indra dan dibangun oleh Vishnukarma.



2. Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapi****ungahoronukupokaiwhenuakitanatahu (New Zealand)

Nama sebuah bukit dalam Bahasa Mäori di New Zealand. Tempat ini tercatat dalam Guiness World Records sebagai tempat dengan nama terpanjang di dunia (85 huruf).



3. Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch (UK)
Sebuah perkampungan dalam Bahasa Welsh di daerah Anglesey, Wales, United Kingdom.



4. Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg (Massachusets, US)
Tasik dalam Bahasa Nipmuc ini merupakan tasik dengan nama terpanjang di Amerika Syarikat.



5. Pekwachnamaykoskwaskwaypinwanik (Kanada)
Tasik yang diberi nama menggunakan Bahasa Inuktitut ini terletak di Manitoba dan Nunavut, Kanada.



6. Przedmie?cie Szczebrzeszy?skie (Poland)
Daerah ini merupakan sebuah desa di Lublin Voivodeship, di Poland bahagian timur. Perkampungan ini hanya memiliki populasi sebanyak 386 orang.



7. Beaujeu-Saint-Vallier-Pierrejux-et-Quitteur (Perancis)
Daerah ini berada di Haute-Saône wilayah Franche-Comté, Perancis sebelah timur.



8. Tweebuffelsmeteenskootmorsdoodgeskietfontein (Afrika Selatan)
Nama sebuah kawasan penternakan 200 km sebelah barat Pretoria, Afrika Selatan bahagian barat laut.



9. Äteritsiputeritsipuolilautatsijänkä (Finland)
Nama sebuah penempatan di Finland ini merupakan nama tempat yang terpanjang dalam 1 perkataan di Finland.



10. Gorsafawddacha'idraigodanheddogleddollônpenrhynare urdraethceredigione (UK)
Ini adalah nama stesen kereta api kecil di Gwynedd, Wales sebelah barat. Nama ini dipilih untuk mengalahkan populariti Desa Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch yang juga berada di daerah Wales.


sumber: http://forum.viva.co.id

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.