Skip to main content

Wanita Iran Sebelum Revolusi Islam Di Negaranya





Pemandangan seperti ini tentunya sekarang ini tidak dapat dilihat di negara Iran, regim pemerintahan Iran sebelumnya adalah merupakan negara yang lebih mendekati sekuler dan banyak rakyatnya yang mengamalkan pola hidup orang barat, pergaulan bebas dan jauh dari nilai-nilai agama. 


Namun pola hidup seperti itu bukanlah jati diri masyarakat Iran, terbukti setelah datangnya tokoh spiritual juga tokoh revolusi Ayatullah Khomeini dari pengasingan majoriti penduduk Iran mendukung gerakan revolusi di negaranya dan merubah negaranya menjadi negara Teokrasi yang sebelumnya berbentuk Monarki.

Perubahan tersebut ternyata membawa negara Iran kepada kemajuan baik kemajuan di bidang tekhnologi mahupun kemajuan di bidang agama. Tekhnologi di negara ini berkembang pesat dibandingkan negara-negara timur tengah lainnya, wanita Iran juga tidak lagi mendedahkan aurat dan berganti dengan pakaian Islam dengan jubah dan tudung. Berikut ini foto-foto wanita Iran sebelum terjadinya revolusi.




















sumber: http://realifact.blogspot.com


Comments

  1. Negara kitapun pernah mengalami gelombang yang sama satu ketika dahulu...

    ReplyDelete
  2. Dan sekarang Iran mempunyai ramai ahli2 agama konservative syiah. Memerangi ahli sunnah wal jamaah. berpegang kepada Ali dan memusuhi Abu Bakar, Omar dan Aisyah rdh. sekarang gelombang syiah memasuki negara Malaysia.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah sekarang perempuan Iran dapat menutup auratnya

    ReplyDelete
  4. Bukan nak critic ye abang billy tp ini sudah dikira membuka aib seseorang. atau dalam hal ini, sebuah negara

    ReplyDelete
  5. orang parsi ni nampak macam caucasian dan latino pun ada

    ReplyDelete
  6. sorry to say la but klu tgk student2 n pelancong iran yg dtg ke m'sia pun mostly pakaian dorg 2 kali 5 lebih kurang macam zaman mak2 dorg jgk

    ReplyDelete
  7. Cm mlysia skg je, rlex rrr korang ni btl ske nk brubh ker,,8 sbnrny snok tgk n dgr org brubh je,,piihhhh

    ReplyDelete
  8. syiah bertaqiyah...sembah pempimpin

    ReplyDelete
  9. tapi syangnya sekarang di irak banyak kaum syiah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.