Skip to main content

Fakta Unik Kemewahan Daerah Gangnam di Korea Selatan





Lagu "Gangnam Style" yang dinyanyikan oleh "PSY" meledak di seluruh dunia. Namun tak ramai yang tahu bahawa perkataan Gangnam itu sebenarnya merujuk kepada sebuah daerah di Korea Selatan.


Fakta Ringkas Daerah Gangnam:
  • Gangnam adalah nama daerah atau kawasan di Korea Selatan. Dari segi nama, Gangnam bermaksud bahagian selatan sungai. Gangnam sendiri terletak berdekatan dengan sungai Han.
  • Daerah ini dikenali sebagai simbol kekayaan dan pendapatan yang melimpah di Korea, sehingga Gangnam menjadi salah satu daerah yang terkenal dengan kehidupan mewah, glamour dan selera fashion yang sangat tinggi.
  • Boleh dikatakan, Gangnam adalah pusat orang-orang berduit dan kaya-raya, kawasan real estate super mewah dan tempat di mana pelbagai syarikat kelas dunia berdiri (Samsung, Hyundai, dsb).
  • Jika anda penggemar K-Pop, maka di sinilah berdiri pejabat pengurusan  artis yang sangat besar, iyaitu S.M. Entertainment (Super Junior, SNSD, dsb) dan JYP Entertainment (Wonder Girls, 2PM, Miss A, dsb).
  • Dengan segala kehidupan mewah yang ada di dalamnya, Daerah Gangnam sering disamakan dengan Beverly Hills di Amerika Syarikat.







Kemewahan Dunia dan Pusat Pembedahan Plastik
Sama seperti kawasan mewah lain di seluruh dunia, Gangnam adalah kawasan yang tidak pernah tidur. Bagi para pecinta barang berjenama mewah kelas dunia, Gangnam menawarkan syurga belanja yang tentunya memerlukan anda berduit.

Anda akan dengan mudah menjumpai barang berjenama seperti Gucci, Dolce Gabana, Prada, Giorgio Armani, Banana Republic dan pelbagai fashion line kelas dunia yang lain. Mall terbesar di Seoul juga terletak di Gangnam, iaitu COEX Mall.


Sudah menjadi rahsia umum bahawa warga Korea Selatan terbiasa dengan pembedahan plastik.

Di kawasan inilah anda dapat menikmati kemudahan pembedahan plastik di tangan doktor-doktor terbaik. Gangnam menjadi tempat bagi wanita dan lelaki yang ingin melakukan pelbagai perubahan fisikal melalui pembedahan plastik.


Kritikan Sosial Dalam Gangnam Style

Jika anda membaca memahami erti lirik Gangnam Style, sebenarnya lagu ini adalah kritikan sosial ke atas kemewahan yang ditawarkan di Daerah Gangnam.

Seseorang rela tidak makan demi untuk minum kopi di salah satu restoran Gangnam, kerana menjadi sebahagian dari Gangnam adalah sesuatu yang dianggap sangat hebat.


Walaupun begitu, Gangnam tidak melupakan tradisi Korea Selatan. Di sana terdapat pelbagai kawasan budaya dan seni, misalnya Museum Kimchi, Horim Art Center, Coreana Art & Culture Complex, Kuil Bongeunsa, pelbagai kedai yang menjual barangan khas Korea Selatan, kedai makan yang menyajikan masakan Korea, dan sebagainya.

Jika suatu hari nanti anda mengunjungi Daerah Gangnam, pastikan anda membawa banyak wang. Pastikan juga penampilan anda up-to-date dan mewah, kerana cara anda berpakaian menjadi hal yang sangat sensitif di kawasan Gangnam.



sumber: http://ce-rita-unik.blogspot.com/

Comments

  1. oh tu ke senanye? haha~. that song really does not make into my list to listen to.. so , x berapa kisah pn.
    well, thanks for the info

    ReplyDelete
  2. Wah saya baru tahu nich tentang fakta unik lemewahan daerah gangnam

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.