Skip to main content

10 Majlis Perkahwinan Paling Mahal Dalam Sejarah





Sempena musim kenduri-kendara yang sedang hangat berlangsung ketika ini, Encik Billy ingin membawa anda semua melihat 10 Majlis Perkahwinan termahal dalam sejarah dunia. Buat rakan-rakan dan sesiapa sahaja yang menyambut hari bahagia mereka sepanjang minggu ini, diucapkan semoga kekal hingga ke akhir hayat, dalam keadaan bahagia dunia dan akhirat.



10. Christina Aguilera and Jordan Bratman


Nilai perkahwinan ialah $2 juta (RM6.4 juta) pada tahun 2005, atau $2.2 juta (RM7 juta) apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah bintang pop. Pengantin lelaki adalah pengeluar muzik. Perkahwinan menampilkan 150 tetamu termasuk Sharon Stone di Lembah Napa Vineyard Keluarga Staglin. Christina membayar $80,000 (RM255,120.00) untuk gaun Christian Lacroix gaya Sepanyol. Hiasan termasuk khemah bertemakan musim sejuk dengan mawar putih perak dan kristal.




9. Elizabeth Hurley and Arun Nayar


Nilai perkahwinan ialah $2.5 juta (RM7.97 juta)pada tahun 2007, atau $2.6 juta (RM8.29 juta) apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah model dan bintang filem. Pengantin lelaki adalah VP Kanan Tyco. Perkahwinan dalam satu majlis dua kali dalam tempoh lapan hari bermula di Istana Suderly di Gloucestershire dan kemudian berpindah ke Umaid Bhawan Palace di Jodhpur. Mereka membayar $300,000 (RM956,700.00) bagi jet persendirian dan lebih daripada RM318,900.00 untuk penginapan, termasuk RM31,890 A-Suite malam pengantin di India.



8. Paul McCartney and Heather Mills


Nilai perkahwinan ialah $3 juta (RM9.6 juta) pada tahun 2002, atau $3.6 juta (RM11.5 juta)apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah seorang aktivis PETA dan bekas model. Pengantin lelaki adalah pencipta lagu yang paling berjaya dalam sejarah. Perkahwinan itu adalah perkahwinan bertemakan India di gereja St. Salvador di Monaghan, Ireland, penari India, perayaan vegetarian, bernilai RM462,405.00 bunga, dan (RM478,350.00) bunga api. Paul, George, dan Ringo memainkan lagu baru, "Heather." Parti itu berlaku di istana yang disewa RM127,560.00.



7. Elizabeth Taylor and Larry Fortensky


Nilai perkahwinan $2.5 juta (RM7.97 juta) pada tahun 1991, atau $4 juta (RM12.8 juta) apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah ikon bintang filem. Pengantin lelaki pekerja pembinaan. Perkahwinan adalah satu acara yang terkenal yang memaparkan Michael Jackson sebagai bapa pengantin perempuan di Neverland Ranch beliau. Liza Minnelli, Eddie Murphy, dan Nancy Reagan adalah antara yang hadir. Perkahwinan itu selama lima tahun yang mengagumkan.



6. Liza Minnelli and David Gest


Nilai perkahwinan ialah $3.5 juta (RM11.2 juta) pada tahun 2002, atau $4.2 (RM13.40 juta) juta apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah bintang Broadway dan anak perempuan Judy Garland. Pengantin lelaki adalah pengeluar muzik. Perkahwinan memaparkan manusia terbaik Michael Jackson dan pembantu rumah kehormat Elizabeth Taylor, mungkin perkahwinan selebriti terbesar pernah terjadi. Keraian yang dimasukkan 60 keping orkestra, Tony Bennett, Stevie Wonder, dan Natalie Cole. Pasangan itu membelanjakan kira-kira RM2.2 juta pada bunga dan RM127,560.00 pada kek.



5. Chelsea Clinton and Marc Mezvinsky


Nilai perkahwinan ialah sekitar AS $5 juta (RM15.9 juta) pada tahun 2010. Pengantin perempuan itu anak perempuan Presiden Bill Clinton. Pengantin lelaki adalah jurubank pelaburan (Goldman Sachs dan kemudian G3) dan merupakan rakan zaman kanak-kanak beliau. Kos perkahwinan termasuk RM1,913,400.00 khemah berhawa dingin, satu kek RM35,079.00, gaun pengantin Vera Wang, dan kehadiran daripada Oprah. Selebihnya ke 'delux pamper' dan kos keselamatan untuk 500 tetamu.



4. Wayne Rooney and Coleen McLoughlin


Nilai perkahwinan ialah $8 juta (RM25.5 juta) pada tahun 2008. Pengantin perempuan itu seorang gadis kelas pekerja British yang memulakan temujanji Rooney pada usia 16, dilaporkan telah menonton wayang Austin powers 2 pada temujanji pertama mereka. Pengantin lelaki adalah mungkin pemain bola sepak tertinggi yang pernah dibayar. Perkahwinan memaparkan penerbangan sewa khas untuk 65 Brits untuk terbang ke Genoa untuk 'masked ball' di atas kapal layar bernilai RM382.68 juta. Tetamu dibahagikan beberapa hari antara kapal layar mahal dan hotel lima bintang. Perkahwinan itu berlaku di vila abad ke-17 dan sambutan di biara di atas Portofino tinggi abad pertengahan.



3. Prince William and Kate Middleton


Nilai perkahwinan ialah $34 juta (RM108.4 juta), kebanyakannya di gunakan untuk keselamatan. Pengantin perempuan biasa yang berusia 29 tahun yang telah menjadi selebriti di seluruh dunia. Pengantin lelaki adalah anak tertua Putera Charles dan kedua selaras dengan takhta England. Perkahwinan itu akan menampilkan RM2,551,200.00 dalam bunga, perkahwinan RM255,120.00 kek, kerabat diraja tidak terkira banyaknya dan golongan bangsawan dan penonton TV global dalam beratus-ratus juta.



2. Vanisha Mittal and Amit Bhatia
 

Nilai perkahwinan ialah $60 juta (RM191 juta) pada tahun 2005, atau $66 juta (RM210 juta) apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah anak perempuan yang cantik jutawan hartawan keluli Lakshmi Mittal. Pengantin lelaki adalah London-born i-banker, pemilik Swordfish Investments. Perkahwinan menampilkan jemputan yang dihantar di dalam kotak perak, termasuk tiket penerbangan dan bilik di sebuah hotel lima bintang Paris. Lima hari perayaan di satu istana abad ke-16 dan Versailles dan sebuah istana kayu sementara. Persembahan oleh Kylie Minogue, pelengkap Mouton Rothschild, dan hadiah beg pereka yang penuh dengan permata-permata.



1. Prince Charles and Lady Diana


Nilai perkahwinan ialah $48 juta (RM153 juta) pada tahun 1981, atau $110 juta (RM350 juta) apabila diselaraskan dengan inflasi. Pengantin perempuan adalah guru sekolah pra-perang yang menakjubkan, yang segera menjadi ikon global. Pengantin lelaki adalah anak tertua Queen Elizabeth II. Perkahwinan di Katedral St Paul telah dihadiri oleh berpuluh-puluh kerabat diraja, dua juta penonton dan 750 juta penonton TV global. Diana memakai pakaian perkahwinan 'puff ball meringue' dengan 25 kaki 'train of ivory taffeta' dan renda antik. 27 kek perkahwinan dan setinggi lima kaki kek utama kononnya telah mengambil 14 minggu untuk menyediakan, dengan kek pendua yang dibuat bila dalam kes kemalangan terjadi.




p/s: sebenarnya tak perlu pun majlis perkahwinan mahal-mahal atau mewah sebegini, memadai sekadar cukup syarat...dan yang penting tak membazir dan berniat untuk menunjuk-nunjuk!


sumber: harian metro

Comments

  1. yup! setuju...membazir itu amalan syaitonnn!!.hehehe

    ReplyDelete
  2. kat dunia yg sementara ni saje derang nk merasa nikmat dunia..kat akhirat nnt derang xmerasa dh..wallahualam..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.