Skip to main content

Jam Tangan Untuk Orang Buta





Kini, untuk mengetahui waktu bukan lagi masalah bagi mereka yang cacat penglihatan


Info Ringkas:
  • Jam ini diberi nama OOSH, dicipta khusus untuk orang buta dengan menggunakan kaedah Braille untuk memberitahu informasi waktunya. 

  • Ia mempunyai 64 lubang dimana kesemuanya adalah lubang yang dapat membentuk formasi angka braille yang membentuk angka-angka bagi menyampaikan waktu.
  • Selain itu jam ini turut dapat mengeluarkan bunyi alarm seperti jam-jam digital yang lain.  
  • Ia direka oleh designer terkemuka Wing Li.


Lagi gambar-gambar menarik:

 
 
 
 

sumber: http://www.ubergizmo.com, http://fooyoh.com/

Comments

  1. nice.. dulu aku tengok yang bunyi.... Ipad untuk buta pun ada: http://bloghangit.blogspot.com/2011/08/braille-ipad.html

    ReplyDelete
  2. wah..kreatif..
    p x reti nak tengok waktu guna jam ni..ehehe

    ReplyDelete
  3. kalau pakai jam ni stylo gak... tapi kene blajar Braille la dulu...

    ReplyDelete
  4. Ayah sy de pnykit kncing manis jd matanya mmg dh xnmpak sgt.jam jenis mana yg sesuai ye?de org ckp kt Brickfield de jual jam utk org buta yg harga rm30 je.btol ke?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.