Skip to main content

Gambar-Gambar Menyedihkan Krisis Somalia





Ketika kita di Malaysia mampu makan sekenyang-kenyangnya (malah sehingga ke tahap membazir), masih ada lagi jutaan insan diseluruh dunia yang terpaksa berperang dengan kelaparan dan kesakitan, mencari sesuap makanan dan seteguk air untuk meneruskan kehidupan. 


Krisis taun dan kemarau yang melanda Somalia, merupakan krisis kemanusiaan terbesar di dunia yang pernah dihadapi setakat ini. Daripada populasi sekitar 7.5 juta orang, kira-kira 3.2 juta warga Somalia berada dalam keadaan darurat. 30 ribu kanak-kanak dilaporkan meninggal dunia dalam 3 bulan terakhir tahun ini, dengan sekitar 640, 000 kanak-kanak lain menghadapi kekurangan gizi yang parah.

Berikut ialah koleksi gambar-gambar menyayat hati krisis di Somalia. Sila lihat dengan mata-hati dan penuh perasaan kemanusiaan. Cuba letakkan diri anda ke dalam tempat mereka...sanggupkah anda? Sesungguhnya berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HULURKAN SUMBANGAN:

The Somalia Hunger Crisis Fund, yang dilancarkan oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) , memerlukan kira-kira US$1 juta (RM 3 juta) untuk membantu rakyat Somalia yang sedang menghadapi krisis kemarau dan taun yang teruk ketika ini.

Members of the public who wish to extend their help can send in donations to the Islamic Relief Malaysia through their Maybank account number 562142708704, or their CIMB account number 12590000804058

sumber: bernama, kompas.com, http://www.theglobeandmail.com, http://www.boston.com, http://www.unicef.org.uk

Comments

  1. kesiannye :(
    binatang pun mati..manusia nak makan ape..huhu

    ReplyDelete
  2. ya Allah kesiannya..smpi binatang pon mati tinggal tulang je.. ni kan pulak manusia.. kesiannya... bersyukur la kite kat malaysia..huhu

    ReplyDelete
  3. sy nk share d blog ye.. t sy backlink.
    tengs

    ReplyDelete
  4. ya Allah..
    bersyukurnya aku dilahirkan di bumi malaysia..
    Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah x de krisis cm ni kat Malaysia..:'(

    ReplyDelete
  6. "wlwpun sush tp ank2 kcik2 kn..

    ReplyDelete
  7. sangatlah pelik melihat kelaparan di somalia

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.