Skip to main content

Teori Fizik Hawking, Mengungkap Perjalanan Isra' Rasulullah SAW





Salah satu mukjizat Nabi Muhammad SAW adalah diperjalankan baginda oleh Allah SWT melalui peristiwa Isra’ Mi’raj. Banyak yang cuba mengungkapkan peristiwa tersebut secara ilmiah, salah satunya melalui Teori Fizik paling mutahir, yang dikemukakan oleh Dr. Stephen Hawking.


Teori Lubang Cacing

Tokoh besar di dunia ilmu fizik yang pertama adalah Isaac Newton (1642-1727) dengan bukunya : Philosophia Naturalis Principia Mathematica, menerangkan tentang konsep Daya dalam Hukum Graviti dan Hukum Pergerakan.

Kemudian dilanjutkan oleh Albert Einstein (1879-1955) dengan Teori Relativitinya yang terbahagi atas Relativiti Khas (1905) dan Relativiti Umum (1907).

Dan yang terakhir adalah Stephen William Hawking, CH, CBE, FRS (lahir di Oxford, United Kingdom, 8 Januari 1942), beliau dikenali sebagai ahli fizik yang teoritis.

Dr. Stephen Hawking dikenali atas sumbangannya di bidang fizik kuantum, terutama sekali kerana teori-teorinya mengenai teori kosmologi, gravitasi kuantum, lubang hitam, dan tulisan-tulisan terkenalnya di mana dia membicarakan teori-teori dan kosmologinya secara umum.

Tulisan-tulisan tersebut termasuk novel ilmiah ringan A Brief History of Time, yang tercantum dalam senarai bestseller di Sunday Times London selama 237 minggu berturut-turut, suatu tempoh terpanjang dalam sejarah.


Berdasarkan teori Roger Penrose :

“Bintang yang telah kehabisan bahan bakarnya akan runtuh akibat gravitinya sendiri dan menjadi sebuah titik kecil dengan rapatan dan kelengkungan ruang waktu yang tak terhingga, sehingga menjadi sebuah singulariti di pusat lubang hitam (black hole).“

 

Dengan cara membalik prosesnya, maka diperoleh teori berikut :

Lebih dari 15 billion tahun yang lalu, penciptaan alam semesta dimulai dari sebuah singulariti dengan rapatan dan kelengkungan ruang waktu yang tak terhingga, meledak dan mengembang. Peristiwa ini disebut sebagai Letupan Besar (Big Bang), dan sehingga sekarang alam semesta ini masih terus berkembang hingga mencapai radius maksimum sebelum akhirnya mengalami Keruntuhan Besar (kiamat) menuju singulariti yang kacau dan tak teratur.

Dalam kondisi singulariti awal alam semesta, Teori Relativiti, kerana rapatan dan kelengkungan ruang waktu yang tak terhingga akan menghasilkan pembesaran yang tidak dapat diramalkan.

Menurut Hawking apabila kita tidak dapat menggunakan teori relativiti pada awal penciptaan alam semesta, padahal tahap-tahap pengembangan alam semesta dimulai dari situ, maka teori relativiti itu juga tidak digunapakai pada semua tahapnya.

 Ilustrasi Lubang Cacing

Di sini kita harus menggunakan istilah mekanik kuantum. Penggunaan mekanik kuantum pada alam semesta akan menghasilkan alam semesta “tanpa pangkal hujung” kerana terdapatnya waktu maya dan ruang kuantum.

Pada kondisi waktu nyata (waktu manusia) waktu hanya boleh berjalan kehadapan dengan kelajuan tetap, menuju nanti, esok, seminggu, sebulan, setahun lagi dan seterusnya, tidak boleh melompat ke masa lalu atau masa depan.

Menurut Hawking, pada kondisi waktu maya (waktu Tuhan) melalui “lubang cacing” kita boleh pergi ke waktu manapun dalam riwayat bumi, boleh pergi ke masa lalu dan ke masa depan.

Hal ini bermakna, masa depan dan kiamat (dalam waktu maya) menurut Hawking “telah ada dan sudah selesai” sejak diciptakan alam semesta. Selain itu melalui “lubang cacing” kita boleh pergi ke mana-mana destinasi di seluruh alam semesta dengan sekelip mata.

Jadi dalam pandangan Hawking, takdir itu tidak boleh diubah, sudah wujud sejak diciptakannya.



Dalam bahasa ilmu kalam :

“Tinta takdir yang jumlahnya lebih banyak daripada seluruh air yang ada di tujuh samudera di bumi telah habis dituliskan di Lauhul Mahfudz pada awal penciptaan, tidak tersisa lagi (tinta) untuk menuliskan perubahannya walau setitis.”

Menurut Dr. H.M. Nasim Fauzi, sesuai dengan teori Stephen Hawking, manusia dengan waktu nyatanya tidak boleh menjangkau masa depan (dan masa silam).

Tetapi bila manusia dengan kekuasaan Allah, boleh memasuki waktu maya (waktu Allah) maka manusia melalui “lubang cacing” boleh pergi ke masa depan iaitu masa kiamat dan sesudahnya, boleh melihat masa kebangkitan, neraka dan shiroth serta boleh melihat syurga kemudian kembali ke masa kini, seperti yang terjadi pada Nabi Muhammad SAW, sewaktu menjalani Isra’ dan Mi’raj.


Sebagaimana firman Allah :

Dan Sesungguhnya Muhammad Telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain, (yaitu) di Sidrotil Muntaha. Berdekatannya ada syurga tempat tinggal . . .
(QS. An Najm / 53:13-15)

Nampaknya dalam mengungkap Perjalanan Isra, Teori Hawking dengan “Lubang Cacing”-nya, sama logiknya dengan Teori Menerobos Garis Tengah Alam Semesta namun meskipun begitu, teori Hawking, tidak semuanya boleh kita terima dengan mentah-mentah.

Seandainya benar, Rasulullah diperjalankan Allah melalui “lubang cacing” semesta, seperti yang diutarakan oleh Dr. H.M. Nasim Fauzi, harus diingat bahawa perjalanan tersebut adalah perjalanan lintas alam, iaitu menuju ke tempat yang kelak dipersiapkan bagi umat manusia, di masa mendatang (syurga).

 Dari sinilah Rasulullah SAW diperjalankan oleh Allah SWT ke langit.

Rasulullah pada masa dan ketika itu (saat pergi), berangkat menuju syurga, dan pada akhirnya kembali ke masa ketika itu (saat pulang).



Dan dengan mengambil teladan peristiwa Isra, kita bisa ambil kesimpulan :

  1. Manusia dengan kekuasaan Allah, dapat melakukan perjalanan lintas alam, untuk kemudian kembali kepada waktu normal.
  2. Manusia yang melakukan perjalanan ke masa depan, namun masih pada ruang dimensi alam yang sama, tidak akan kembali kepada masa silam (mungkin sebagaimana terjadi pada Para Pemuda Kahfi).
  3. Manusia sekarang, ada kemungkinan dikunjungi makhluk masa silam, tetapi mustahil boleh dikunjungi oleh makhluk masa depan. Hal ini semakin mempertegas, semua kejadian di masa depan, hanya dipengaruhi oleh kejadian di masa sebelumnya.

WaLLahu a’lamu bisshawab…


sumber: kanzunqalam.wordpress.com


 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.