Tuesday, July 3, 2012

Bahasa Kesat Yang Nampak Lembut




Sedar tak sedar dari perbualan harian kita, bahasa kasar telah dilembutkan sebenarnya dari perkataan kasar yang boleh mendapat penumbuk kat muka kita.Perkataan- perkataan ini biasanya digunakan oleh remaja dan golongan yang tak berapa nak remaja.



SIOT:
Siot adalah dari perkataan b*d* ataupun sialan. Mana lagi lembut "Siot la kau ni,janji pukul 2 sampai pukul 5" berbanding " Kau ni memang b*d*! Janji pukul 2 datang pukul 5".


KLEPET/REMBAT:
Dari perkataan curi/rompak. Contoh ayat: Kau kelepet artikel dari blog isuhangat? berbanding Kau curi artikel dari blog isuhangat?

SEKODENG:
Dari perkataan mengintai/mengendap . Contoh ayat: "Jom sekodeng anak Pak Ali". Mana lebih lembut dari "Jom mengendap anak Pak Ali".

HAMPEH:
Dari perkataan tidak berguna. Mana lebih menyirap? "Kau ni memang hampeh! " berbanding "Kau ni memang tak berguna!"

KELENTONG
Dari perkataan menipu. "Alah kau ni memang kaki kelentong" berbanding "Alah kau! ni memang penipu"

WAK LU:
Ini gurauan yang agak kasar sebenarnya dari perkataan bapak kau. Mau kena penerajang kalau berkata "Bapak Kau!" berbanding perkataan "Wak lu!"

SIOL:
sama jugak maksud mcm siot....

KEWAK:
maksudnye adalah pu**ma*...kalo kite ckp 'kewak la ko' adalah lagi lembut berbanding 'pu**ma* la ko'..

BATAK :
lebih kpd jakun @ rakun...kehkehkeh..."batak tahap gaban tul la..ko ni fizie" Cth....jgn mare...kehkehkeh....

Cipanos :
Huh..kata ganti kpd babinos....so..jgn gne selalu ayat ni...pasti muka korg akan kne nos nnt....warwarwar....

Gampang :
kata ganti diri utk melempang @ pelempang....."hari2 radinnaz gampang icu..." huh...sungguh kejam ayat tu....kuikuikui

CEREMPIT (sifat2 OKU dan tak cukup sifat yg suka kutuk2 n ngata2 kat belakang)
cth: ish2... ramai betul budak2 cerempit skrg ni ye..... mcm ada sorang kuli aku tu dah jadik budak cerempit.. baru masuk keja dan pandai nk demand gaji tinggi...keja buat2 ala2 kadar jek

BOTOL (b*d*h tolol)
cth: mmg botol la mamat tu.... aku suh buat lain dia buat lain.... ada ke buat air sirap dia letak sos cili.... aku kata jus SIRAP...... bukan jus SOS CILI.... itu sowang lagi kuli aku yg sll gitu

HAPRAK (ada kepala mcm ok tp tp tak leh pakai punye)
cth: haprak betul la makhluk sekor ni, muka je nampak brutal.. pastu ckp bgai nak gah je tp bila ada filem hindustan ...... tang part sedih tu siap nangis2 lagi tersedu sedan... siap meleleh2 hingus tu.... kata aku yg lebih...dia pun lagi lebey..... ni pun sowang lagi kuli aku...

CEKLETO'EH Cekleto'eh ada satu perkataan dari Nairobi, Africa merupakan perkataan PALING UNIVERSAL sekali kerana ia boleh digunapakai di beberapa ayat dan tempat...

contoh :-

Nak makan-
"Jom kita cekleto'eh nasik goreng... lapor ni"

Mencuri :-
"Seekor tenggiling rempit telah mencekleto'eh motor mat rempit lain.."

Menipu :-
"Ko jangan nak cekleto'eh aku. Semalam aku tengok kat lorong, harga gab RM10 je semalam"

Berak :-
"Apaaa makkk??? Orang dalam jamban ni...tengah cekleto'eh" kata Fizie yang tengah berak dalam bilik tidurnya sambil ditemani sliparjepun.

Bahasa Office :-
"Setelah syarikat mengalami peningkatan cekleto'eh, kapasiti cekleto'eh didalam gudang akan meningkatkan kadar sifar cekleto'eh"

Seks suami isteri :-
"Aku nak balik awal ni, nak cekleto'eh bini.."

BINGAI
utk ssorg yg b*d*h, xphm bahase @ org pggl wt xtau / wt b*d*h...
(hanya grau2an bdk skula)

SUWEI
srg yg btl2 bengong or wt2 bengong...
(hanya grau2an bdak skola)

sengal
haku pon tatau maknanya camana... tapi kalau ditunjukkan pada seseorg, gerenti org tu bertaraf tak guna...

cap ayam/cikai...
low class punya brg.....

harun salim ...... hamjadah...

BADIGOL SOOT=org2 yg perangai cam hampeh,xleh diarap,soh wat len tp die wat mende len,perasan hensem(bg laki2),bla..bla..bla..bla..

HABANGJAKANGSUK=harimau kumbang jatoh longkang...eeeee...busuk!!!!

SUNCAHTOT=suntut sampai pecah lubang bontot

TEJUJU=terajang laju2

TAMYAKCUK=tamparan ketiak bucuk

KUTAK=kuli batak
cth ayat:

Radinnaz:Ko ni BADIGOL SOOT btol la Cleaner.Aku sumpah ko jd SOOT BADIGOL bru ko tau!

Cleaner:Ye boss..hambe akui hambe ni mmg BADIGOL SOOT.Tp SOOT BADIGOL tu da lebey...hambe truz jd marah. Ni yg hambe rs cam nak btukar jd HABANGJAKANGSUK ni.

Radinnaz: a-eh,lawan toke lak ko ye??Nak kene SUNCAHTOT ke ko ni??Ke ko nak kene TEJUJU gn aku??

Cleaner:boss kire boss pye SUNCAHTOT gn TEJUJU je..hambe punye TAMYAKCUK boss xrase g..lg sedap dr ABC kt kdai kite ni

Radinnaz:Eh,bile mase lak kite kd shepatner ni??Igt,ko tu KUTAK aku je..Dah,g basoh jamban kt blakang tu..da bau ketiak Mr Rie da jamban aku tu..

Cleaner: Jamban boss??hemoh2!

sewel = sengal
ko nih 'sewel' la cuci tandas...

cak'ekg = gempak
abe fiziekal nih 'cak'ekg' la...

spenda = lurus bendul
ko nih amatlah 'spenda' cuci tandas. cube la jadi mcm abe fiziekal iaitu org yg baik2 belaka...

lantoi = celaka
mengapala si cuci tandas nih amatlah lantoi perangainye...


sumber: gempak.org, gengcerita.activeboard.com

Entri-Entri Berkaitan.....

6 comments:

  1. aadadadadadda......tak prnh dgr n tak prnh pki pon ayat2 d atas.

    ReplyDelete
  2. mm..nak menyebutnya pun dah terbelit lidah..

    ReplyDelete
  3. Bangang gila sapa buat artikel ni. Dah xdak modal. Kelabu asap punya org...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails