Skip to main content

Asal-Usul Hari Jururawat Sedunia



Mungkin ada yang tahu, tapi rasanya ramai yang tak tahu, hari ini 12 Mei adalah sambutan Hari Jururawat Sedunia. Buat akak-akak, abang2 nurse or cik-cik or makcik2 'misi' di luar sana, selamat menyambut Hari Jururawat sedunia. Hari ini Billy Info nak bawa anda menelusuri asal-usul sambutan ini, cekidout~


Sejarah Asal-Usul sambutan Hari Jururawat Sedunia:
  • Minggu Jururawat Antarabangsa (IND) disambut di seluruh dunia setiap 6-12 Mei, untuk menandakan sumbangan jururawat kepada masyarakat.
  • Alasan Hari Jururawat diadakan pada 12 Mei setiap tahun adalah kerana ini adalah tarikh lahir Florence Nightingale (gambar bawah), yang secara luas dianggap sebagai pengasas kejururawatan moden.. Beliau membuat banyak pembaharuan kepada kejururawatan dan penjagaan kesihatan dan secara drastik mengurangkan kadar kematian di kalangan tentera dalam Perang Crimean sebagai hasil kerja keras, dedikasi dan latihan jururawat yang lain.
 
  • Sejarah Hari Jururawat boleh dilihat kembali ketika 1953 apabila Dorothy Sutherland daripada Jabatan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan Amerika Syarikat menghantar cadangan kepada Presiden Eisenhower untuk mengisytiharkan "Hari Jururawat" pada bulan Oktober tahun berikutnya.  
  • Pengisytiharan itu tidak pernah dibuat, tetapi pada tahun berikutnya Minggu Jururawat Kebangsaan dianjurkan dari Oktober 11 - 16, menandakan ulang tahun ke-100 misi untuk Crimea Florence Nightingale.
  • Hanya pada bulan Januari 1974, keputusan dibuat untuk meraikan hari jururawat pada 12 Mei kerana ia merupakan ulang tahun kelahiran Florence Nightingale.
  • Setiap tahun, ICN menyediakan dan mengedarkan Kit Hari Jururawat Antarabangsa. Kit tersebut mengandungi bahan-bahan maklumat pendidikan dan awam, untuk digunakan oleh jururawat di mana-mana.
source: http://en.wikipedia.org, http://community.sw.org, http://www.qaranc.co.uk


Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.