Monday, March 14, 2011

Menu Pelik: Telur Rebus Air Kencing Kanak-Kanak




Sebuah kedai di wilayah Zhejiang, timur China menjual telur yang direbus dengan air kencing budak sekolah dan ia merupakan resipi tradisonal berusia ribuan tahun.


Chef makanan tradisonal, Lu Ming berkata, dia mahu mempromosikan semula makanan tradisional itu sehingga ke peringkat antarabangsa. Ia mungkin akan dieksport ke luar negara tidak lama lagi.


"Air kencing tersebut dikumpul daripada pelajar sekolah lelaki yang berumur 10 tahun, mereka kencing di dalam sebuah tong dan kami mengambil air itu pada setiap hari. Telur-telur itu akan direbus dalam air kencing tersebut dengan kulitnya," katanya.

Menurutnya, telur tersebut berasa sedap dan berkhasiat untuk menyembuhkan demam selain meningkatkan konsentrasi serta menghilang rasa mengantuk.



P/S: Jom baca sambungan novel komedi bersiri : I Think I Love You (Bab 5)


sumber: kosmo, http://calorielab.co, http://tehparadox.com 

Entri-Entri Berkaitan.....

18 comments:

  1. Confirm rasa macam telur masin sikit. Ha ha ha...

    ReplyDelete
  2. uwekk...loya tgk telur tu,,,

    ReplyDelete
  3. eee.. bapak geli giler aku tengok... kenapalah ada manusia yang seselekeh itu.. dah tu amik air kencing budak je.. nape tak amik air kencing orang2 tua.. hahaha..

    ReplyDelete
  4. telur tu pon dah berubah kaler siot...sumpah nak muntah

    ReplyDelete
  5. erk!! dia org ni dah tak de resepi yang elok sikit ke? Ada ke guna kencing budak.. eiii!! geli!!

    ReplyDelete
  6. bagus pekebendanye..
    air kencing tu kan sisa buangan..
    adoiyai diorang ni..

    ReplyDelete
  7. uweekk..nk muntah aku.

    ReplyDelete
  8. hee,,tgok pon dah geli..tambah nk suap masuk mulut..

    ReplyDelete
  9. bengong!punye banyak makanan,air kencing jgak yg dia nak gune..

    ReplyDelete
  10. sungguh... manusia2 yg jahil hanya suka makan mkanan yg kotor..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails