Skip to main content

Daun Stevia, Pengganti Gula Tebu Yang 300 Kali Lebih Manis Dari Tebu



Jika sebelum ini tebu menjadi sumber utama gula, bagaimanapun penemuan baru pokok stevia yang mampu menggantikan fungsi pemanis semakin mendapat tempat di hati ramai orang.


Fakta Ringkas: 
  • Stevia atau nama saintifiknya Stevia Rebaudianna adalah tumbuhan herba dari keluarga Chrysanthemum yang mengandungi glikosida pada daunnya termasuk lebih 10 peratus steviosida.
  • Stevia mengandungi rasa manis 200 hingga 300 ganda lebih tinggi daripada gula tebu. Ini bermakna seseorang itu tidak perlu mengambil gula dalam kuantiti yang banyak untuk memaniskan secawan kopi atau membuat kek.
  • Stevia boleh dianggap sebagai gula alternatif dalam nutrisi pemakanan yang mengandungi hampir tiada kalori, bebas karbohidrat dan tidak bertoksik.
  • Ia baik untuk digunakan oleh pesakit diabetes selain boleh digunakan dalam industri pemakanan. Stevia boleh dijadikan sebagai salah satu ramuan dalam proses pembuatan kek, biskut dan sebagai bahan penambah perisa dalam makanan.
  • Hasil kajian yang dijalankan mendapati stevia mempunyai kesan terabai pada kadar glukosa gula. Ia terjadi akibat daripada steviosida, oleh sebab itu stevia hanya memberikan rasa manis tetapi tidak mempunyai glukos.
     
     
     

    sumber: kosmo

    Comments

    1. Sedikit kalori... Tiada karbohidrat... Tiada toksin... Lebih baik dari gula tebu... Penemuan yang besttt!!!!

      ReplyDelete
    2. @LennMommaChubby benda ni dh lama discovered, just baru nk dikomersialkan j..

      ReplyDelete
    3. ada tanam kat umah..mudah2an hidup dan membesar dgn baik..

      ReplyDelete
    4. Marilah bersama-sama kita membongkarkan!!
      http://plantsteviatruth.blogspot.com/

      ReplyDelete
    5. yeah..!! baru tadi ade ceramah kat sekolah.!! HAHAHA..
      memang BEST !!

      ReplyDelete
    6. arggh ak kne wt reserh psal stevia.. nmpk cm sonang jo tp cmno nk extrect dia smpai jd gula putih..msti ad gne chemical gak an.. tbu klu spe tau mle2 wne htam la.. mcm stevia gak..mle2 wne dark yellow...

      ReplyDelete
    7. apa ini bagus untuk penderita diabetes ya ?
      trims

      ReplyDelete
    8. Penemuan yang bagus, Perlu ditingkatkan lebih lanjut untuk Pemanfaatan daun sTEVia.

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

    Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

    Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

    Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

    Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

    BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.