Skip to main content

Rumah-Rumah Dari Styrofoam di Jepun


Japan Dome House Co. Ltd adalah perusahaan Jepun yang membuat rumah dengan bahan asas, Styrofoam. Dengan penggunaan bahan ini, setiap rumah yang dibina bukan sahaja dapat disiapkan dengan lebih cepat, malah lebih ringan dan lebih murah.

Wajarkah kaedah ini dipraktikkan di Malaysia? Sekurang-kurangnya untuk membantu keluarga2 berpendapatan rendah di negara ini. Lagi gambar-gambar menarik dengan membaca artikel ini selengkapnya.



macam duduk dalam igloo pula kan..

Lagi gambar-gambar best...kita tengok bahagian dalam pula










amacam? ada yang berminat? untuk mengetahui kelebihan penggunaan teknologi baru ini, sila klik di sini.

sumber: http://arenaphoto.blogspot.com, http://pinktentacle.com

Comments

  1. penggunaan styrofoam tak berapa bagus. sebab bleh sebabkan pencemaran gas CFC yg boleh rosakkan alam sekitar. jadi saye tak berapa nk setuju. baik gune alternatif lain

    ReplyDelete
  2. erk.. styrofoam tu yg dri polisterin tu kn? bukan ke tu lagi byk effect dia kpd alam sekitr.. huhu.. ringan? kalau sekali kena tiup angin, terus terbang tu kn rumah.. hehe

    ReplyDelete
  3. @NabiLLa NaSir abaout CFC, itu mungkin disebabkan oleh penggunaan polistrin biasa. styrofoam ni pula adalah extended version of stryrofoam-tak taulah pulak kesan benda ni kpd alam sekitar. tp Japan Dome House ni adlh syarikat yg membuat rumah2 mesra alam dan jimat tenaga.so they claim rumah2 ni adlh environmental friendly

    ReplyDelete
  4. comel. dan jimat tapi tak baik untuk persekitaran alam sekitar~

    ReplyDelete
  5. @::wan fadhilah:: huhu, da komen kt atas about polistrin tu..ringan? yup dia mmg ringan. bhn nk buat rumah ni ringan but that company claim bahan ni adalah fire proof, tahan gempa bumi dan ribut taufan. yg plg bez,teknologi ni dh mendapat approval Kementerian Perumahan di Jepun :)

    ReplyDelete
  6. @miss fatihah comel kan..about effect alam sekitar tu, x dpt dipastikan. en Billy sniri pn x sure

    ReplyDelete
  7. Takkan syarikat Jepun tu tak wat research sebelum wat projek rumah styrofoam tu....? kerajaan depa yg maju dan canggih tu takkan nak luluskan buta jer...im sorry...permisi

    ReplyDelete
  8. besnya.. nak rumah macam ni. tapi wat kai kayu, hehehehe..

    ReplyDelete
  9. xpanas ke? maybe kat jepun boleh la kot sbb iklim dorg sejuk.. kita kat malaysia ni kan panas..

    ReplyDelete
  10. perghh nie klaw kat m'sia xtahan kot nk duduk.. panas yaq amat... :))

    mari singgah umah CikSmile http://theladybirdwishlist.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. @cHoc0^miNT owh, sila refer komen kt atas. en billy da terangkan :)

    ReplyDelete
  12. @FarahYani maybe kot. sb msia kn panas..but dat company claim, rumah ni mampu mengurangkan haba (energy efficient, lower heating/cooling cost)

    ReplyDelete
  13. besar jgk modal nk buat ni..
    minat jg..
    comel..

    ReplyDelete
  14. rumah macam ni, hari-hari saya panjat bumbung..haha

    ReplyDelete
  15. waaaaaaaa!!!!!!!!!!!! nk 1!! sape nk sponser?? :-D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.